Lizette Svensson: “En uppfattning om att hållbara influencers kan jobba gratis”

Lizette Svensson

Om hållbarhet och influencer marketing med Lizette Svensson, influencern från Halmstad som tackar nej till de stora företagen.

På hennes Instagram möts de 17 000 följarna av torkade blommor, vintagemöbler och mönster i mängder, Lizette Svenssons stil är svår att missa. Trots det stora intresset för mode och inredning är hon en av de influencers som ofta tackar nej till både samarbeten och bud – för klimatets skull.

Influencerbranschen går ju ut på att sälja och marknadsföra varumärken och inspirera till konsumtion. Men jag skulle verkligen önska att fler influencers tog större ansvar och faktiskt synade företagen med hållbarhetsglasögon och fick bättre förståelse för vad det egentligen är dem uppmuntrar till, säger Lizette Svensson i en intervju med Influens.

Inte värt pengarna

Lizette säger att influencers, med tanke på hur många de når ut till, besitter en otrolig stor makt att påverka och lyfter Therese Lindgrens ställningstagande gällande fast fashion som ett exempel på hur stora influencers kan göra skillnad. 

Jag älskar Therese Lindgren och hennes policy hon skapat kring just fast fashion, även att hon håller hårt på veganskt som krav, ett otroligt föredöme i branschen!

Lizette själv marknadsför enbart produkter och företag som uppnår hennes krav på hållbarhet, men påpekar också att de ofta är små i sammanhanget och sällan har någon stor budget.

Jag hade definitiv kunnat tjäna mycket mer pengar via mitt instagramkonto om jag inte haft några skrupler och jobbat med alla typer av företag, men mitt klimatsamvete hade inte kunnat leva med det. Det är helt enkelt inte värt dem pengarna.

Att det inte finns några stora pengar att tjäna på att som influencer tänka hållbart tror Lizette är en av anledningarna till att det finns så få stora profiler som har hållbarhet och klimattänk som nisch. Samtidigt ser hon att det dyker upp allt fler kvalitativa hållbara samarbeten och att antalet företag med hållbarhetsfokus och miljötänk blir allt fler. 

Jag drömmer ju om att de med tiden ska bli de större aktörerna och ta över marknaden, för att normen ändrats i samhället med hjälp av influencers och fler därför köper av dem. Att svanenmärkta, lokalproduducerade, veganska, återbrukade produkter med mera blir det nya coola som alla vill ha – och att influencers faktiskt hjälpt till att skapa den hypen! 

Lizettes tips till företag

Samtidigt tror hon inte att influencers är de enda som behöver ta sitt ansvar. För att uppnå riktig förändring tror hon att ytterligare lagstiftning och större press på stora företag kommer att behövas. Och även de hållbara företagen har en del att jobba på, framför allt när det gäller hur de värderar influencers och samarbeten. 

Jag tycker att man märker en sorts uppfattning att vi som jobbar hållbart, ska vara så pass passionerade att vi i princip kan göra vårt jobb gratis, bara för att vi så väldigt gärna vill att folk ska välja de mer hållbara valen. Så är ju inte riktigt fallet… Vi måste också ha mat på bordet och tjäna pengar på våra samarbeten.

Att inte sätta alla hållbara influencers i ett fack, och faktiskt se vilken nisch eller typ av content som influencern tillhör, är också viktigt. Som exempel förklarar Lizette hur hon själv har “andrahand i förstahand” som slogan och på sin Instagram pratar mycket om vintage, återbruk, och hållbar skönhet. Att hon skulle göra reklam för veganskt proteinpulver eller svenskproducerade trädgårdsprodukter hade enligt henne själv inte känts rätt, hur hållbart och miljövänligt företaget och produkterna än var, eftersom de inte hade känts som en naturlig del av hennes livsstil eller innehåll.

Jag märker att de samarbeten jag haft lämnar stor frihet åt mig som kreatör, för jag känner min målgrupp bäst. Jag kan därför vinkla samarbetspartners produkter/tjänster på bästa sätt, så att det känns äkta och passar in, så som jag lever mitt hållbara liv. Det känns förstås hoppfullt och extra kul att inspirera då, även om jag alltid är noga med att trycka på att ett hållbart liv inte på något sätt är ett tråkigare liv!

Läs även: Therése Lindgren bojkottar fast fashion-samarbeten: ”En enorm möjlighet”