Bambuser köper aktör för 200 miljoner – ”för framtida kreativa influencerkampanjer”

Maryam Ghahremani och Martin Garbarczyk

Livestreamaktören Bambuser har förvärvat det globala techföretaget Relatable. Affären gick på cirka 24 miljoner dollar, vilket motsvarar runt 200 miljoner kronor.

Relatable är en influencer-marknadsföringsbyrå som grundades 2005 och idag har kontor i Stockholm, London och New York. Företaget jobbar med över 100 olika varumärken som bland annat H&M, Hello Fresh, Klarna, Xbox, Google, Adobe, HBO, Netflix, Disney, Microsoft, Samsung, Uber, Lifesum, Puma och Ralph Lauren i 40 länder. Man har även ett index på mer än 15 miljoner internationella influencers och jobbar med kampanjer på främst Instagram, Youtube och TikTok.

Annons:
Annons:

Enligt Bambuser kommer man, med hjälp av Relatables egenutvecklade teknik, kunna utveckla sitt livevideoshopping-koncept och skapa nya kreativa influencer-marknadsföringskampanjer. Samtidigt understryker bolaget att Relatable och Bambuser kommer att fortsätta drivas som två skilda verksamheter.

Genom förvärvet av Relatable ökar vi våra marknadsandelar med ett SaaS-erbjudande som tydligt skiljer oss från konkurrensen, säger Maryam Ghahremani, vd för Bambuser, i ett pressmeddelande.

Relatables grundare Martin Garbarczyk kommer att ta plats i Bambusers ledningsgrupp som Chief Revenue Officer, med ansvaret för att driva intäkter samt bidra med sin erfarenhet av att ”bygga högpresterande säljorganisationer för att ytterligare påskynda Bambusers globala tillväxt”.

Bambuser och Relatable är en ”match made in heaven”, säger Martin och fortsätter:

Jag ser fram emot att bygga en global försäljningsorganisation som möter och tar tillvara på marknadens enorma efterfråga, som kommer att driva ytterligare tillväxt till vår SaaS-verksamhet.

Den första synergieffekten kommer Bambusers kunder att märka, som kommer att få möjlighet att nyttja ”kreativa och strategiska tjänster” från Relatable. Dessa kommer att förstärka kampanjer före, under och efter ett livevideoshopping-evenemang.

Trots att bolagen kommer att fortsätta att drivas som två verksamheter utåt kommer organisationerna bakom bolagen att slås ihop och samlokaliseras i Sverige, USA och Storbritannien.