Bianca Ingrosso om klimatet på sociala medier: ”En jävla mobbningskultur”

Näthat och mobbning är något som har ökat i influencerbranschen på senare tid. Många i branschen upplever att det har ökat i takt med att pandemin tog över samhället och släckte ner flera sociala delar av vårt liv, vilket ledde till att människor flydde till nätet.

Det är ett ganska hårt klimat där ute. Ungefär samtidigt som corona slog till och folk började isolera sig, började ganska mycket otrevligheter att öka på sociala medier. Fler än tidigare började granska och kommentera, och en ny sorts ”cancel-kultur” föddes. De här pekpinnarna, negativa kommentarerna och cancel-kulturen har ökat till en sjuk nivå, sa Lovisa Wallin till Influens.se i en tidigare intervju.

Ämnet har diskuterats länge, och så sent som i maj gick duon Tom och Petter ut med ett initiativ om att införa Bank-ID på sociala medier, för att lättare hitta ansvariga för brott och mobbning på nätet.

Annons:
Annons:

Utsatta profiler uttrycker i sociala medier att de mår dåligt av näthatet, hoten och mobbningen. Vissa stänger av kommentarsfält när bägaren rinner över, och andra ber människor i sin närhet att aktivt ta bort eller blockera kommentarer av denna sort för att slippa se dem och orka jobba vidare. Nu har en av Sveriges största influencers, Bianca Ingrosso, som sedan länge är en av de profiler som är utsatt i branschen, satt ner foten. I en video på Youtube har hon satt sig ner för att prata med sina följare om det som pågår:

Det har gått för långt. Det är tråkigt att alla personer i vår bransch har placerats i något slags fack. När personer, på individnivå, råkar illa ut på sitt jobb – då skiter jag i ”privilegier” som vi har. Det finns gott och ont att säga om alla yrken. Men det som pågår på sociala medier just nu leder i många fall till psykisk ohälsa, och det är viktigt att prata om.

Jag skiter fullständigt i om det finns andra yrken där man råkar illa ut ännu mer, för jag sitter inte här och jämför dem. Ni gör det. Jag jämför inte det. Mitt jobb är att ta upp kameran och prata om mitt liv, för det är det ni är intresserade av. Mitt yrke är kanske det yrke som det klagas mest på, för att det är ett yrke som syns väldigt mycket. Jag har till exempel ingen aning om vad som sker på Spotifys kontor eller hur jobbet ser ut dag till dag på en annan arbetsplats. Men vårt jobb, som influencers, går ut på att visa upp våra dagar offentligt. Oavsett om det är när vi jobbar, när vi är lediga eller är på semester.

Hon fortsätter med att förklara att det jobb som en influencer gör kan jämföras med vad en reklambyrå gör – tar fram reklamidéer och sätter ihop dem anpassade till ett valt media där det ska visas upp för att ett företag ska öka konvertering eller bygga varumärkeskännedom. Influencers applicerar reklamen i sina kanaler, och använder sig själva och sin miljö till att skapa innehållet, samtidigt som reklambyråer jobbar med externa fotograferingar, inspelningar eller animeringar.

Vi får skit för att vi gör reklam. Men man ger inte skit till en reklambyrå för att de jobbar med reklam, för det är deras jobb. Mitt jobb är att skapa innehåll. Mitt jobb är att göra reklam. Mitt jobb är att skapa produkter. Mitt jobb är att designa och färgmatcha. Det är mitt jobb. Så jag får skit varje dag, för exakt det som är mitt jobb. Om du vill jämföra det, med var du vill vara, eller var någon annan är nu – då får du göra det. Jag kommer inte jämföra det. För det här jobbet går ut på att jag pratar om mig själv och gör reklam.

Om jag bara hade gjort utomhusreklam, och inte delat det på sociala medier så hade ni bara sett det där. Det är bara en annan form av reklam. Men det är mitt yrke. Det är det roligaste jag vet – att jobba med varumärken jag älskar och skapa och utforma nya samarbeten. Att skapa helt enkelt. För någon är det att skapa ny musik, för mig är det nya produkter och kampanjer. Och i vissa perioder så är det mer av det än under andra.

Bianca tillägger att vissa branschkollegor tyvärr bidrar till det hårda klimatet och det negativa ryktet influenceryrket har fått.

Jag är också så trött på alla influencers som ska sätta sig emot varandra och klaga på varandra eller slänga med att ”det har blivit en trend att gå in i väggen”. Nej! Det är också att sätta alla influencers i ett fack. Det här är hårt arbetande människor. Men absolut finns det människor i den här branschen som inte kan klaga på att de har för mycket att göra. Vissa kan sova till 11 på dagen och vissa dagar har de inget att göra, men jag unnar dem det. Fan va skönt att de har det livet. Jag kommer inte klaga för att någon inte jobbar ”tillräckligt” enligt mina ramar. Men sen finns det även de som faktiskt jobbar häcken av sig och som kämpar med att tiden inte räcker till.

Något som många negativa kommentarer handlar om är att följare, helt enkelt människor på sociala medier, hävdar att influencers ”inte har ett jobb” och att de ska ”testa att jobba på riktigt”.

Att vi, influencers, påpekar att vi faktiskt jobbar och förklarar att vi inte har ”lattjo lajban-dagar” varje dag, är ju för att människor som tittar på oss har lagt en press på oss och påstår att vi inte jobbar, eller jobbar tillräckligt. Att vi inte har ett jobb. Då måste vissa personer hävda sig och bevisa att de har en fullspäckad dag för dem som påstår annat, de vill motbevisa. Det är ett jobb. Vissa jobbar från åtta på morgonen till nio på kvällen. Men eftersom så många menar att det inte är ett yrke så vill influencers visa att det inte är sant. Det är andra som har satt oss i ett sådant fack. Jag har aldrig sagt att influencers inte jobbar. Jag vet att influencers jobbar häcken av sig. Jag vet vad det betyder att skapa innehåll, kolla avtal, bolla mejl, kolla kostnader med företag, kolla och skapa briefer, göra om och göra rätt. Vi skapar innehåll. Och att skapa innehåll kräver sjukt mycket jobb.

Annons:
Annons:

I videon säger Bianca att hon nu mår dåligt, men är samtidigt är ödmjuk för den stöttningen hon får från andra hållet.

Sociala medier är det vidrigaste jag vet just nu. Jag får ångest konstant, varje dag. Jag orkar inte mer. Jag orkar inte vara alla till lags mer. Jag mår så pass dåligt på sociala medier att jag orkar inte ens gå in och kolla på sociala medier. Jag mår inte bra när jag filmar en vanlig vlogg, för jag vet att jag kan inte vara mig själv längre. Jag är så jävla trött på att bli behandlad som skit. Men jag är också så himla tacksam för att jag samtidigt blir behandlad som något som jag aldrig hade kunnat förvänta mig att jag skulle bli. För det är det fina med det här jobbet. Men det har gått så långt nu att folk måste ta och lunga ner sig. Och sluta med att stoppa alla influencers i ett fack eller jämföra dem med alla andra.

Jag vet att jag kommer att bli missförstådd igen. Jag vill säga att många känner sig säkert enormt stressade bara för att de ska behöva leva upp till alla krav och vara perfekta, men då är det fel för man ska inte vara perfekt för då är man en dålig förebild. Så vad är ens en bra förebild? Det är en stress i sig, men det är en del som kommer med det här yrket. Det här yrket delar med sig av så många fina saker som hjälper så många, det kanske inte hjälper dem som är mest utsatta i hela världen. Men det är inte det det här yrket är till för.

Slutligen lyfter hon fenomenet ”cancel-kultur” som Lovisa Wallin nämnde tidigare, och som många i branschen har reagerat på.

Att inte ge folk en andra chans och det här med attityden – att kalla personer ”din fucking hora” och säga att de ska ”döda influencern” eller kalla någon för dum i huvudet. Hur en influencer reagerar eller inte på nätet, kring en händelse eller nyhet, definierar inte en person. Att du väljer att se mig så, säger Bianca och pekar in i kameran och säger: Skäms. Hur alla försöker att få ut den ena efter den andra, och få folk att skämmas, att få folk att ”inse sina brister” och sina ”misslyckanden” och då skratta åt dem när de är där. Fy fan, jag är så less på det här. Jag borde vara så mycket mer van, men jag har faktiskt fått nog nu. Det är en jävla mobbningskultur.