Biancas nya företag drog in 20 miljoner på sju månader: ”Borde ha vågat göra större inköp”

Lovisa Worge, Tomaj Sangchi och Bianca Ingrosso

”Har märkt en sämre organisk räckvidd, men det kommer inte som en överraskning”.

Smyckessatsningen Ani Jewels, som Bianca Ingrosso och Lovisa Worge tillsammans med Mikael Snabb, Jesper Matsch och Tomaj Sangchi står bakom, har stängt sitt första bokslut. E-handelsbolaget drog igång i maj förra året, och kan därför endast rapportera siffrorna för totalt sju månader.

LÄS ÄVEN: Idag: Här är Bianca Ingrossos nya företag – ”jobbat dag och natt”

Enligt vd:n Tomaj Sangchi uppgick omsättningen till 20 miljoner, med en vinst på 4,6 miljoner för de första verksamma månaderna under 2022. Det skriver Ehandel.

Vi är väldigt nöjda med vårt första verksamhetsår. Vi har lyckats skapa ett fint sortiment som marknaden uppskattar och vårt lilla team har arbetat väldigt hårt, säger Tomaj Sangchi och tillägger:

Självklart känner vi av det nya ekonomiska läget. Det är dock svårt att klaga när vi överträffat våra förväntningar och gjort det med god lönsamhet. I sämre ekonomiska tider tror vi att att det är ännu viktigare att leverera ett stort värde till kunden.

Den som sett eller följt företagets, Biancas eller Lovisas kanaler, har kunnat märka att produktsläppen gått som tåget och att företaget hyllats flertalet gånger hos olika profiler. En framgångssaga som skulle kunnat ha ett ännu bättre första år. Tomaj Sangchi lyfter nämligen att bolaget med facit i hand borde ha köpt in fler antal produkter från start.

Det har varit svårt att estimera våra inköp eftersom vi inte har några siffror från tidigare år. Nu med facit i hand borde vi vågat göra större inköp och jobba på flera kollektioner parallellt.

Trots att Ani Jewels drivs av två stora influencerprofiler, är influencer marketing varken det enda eller det starkaste marknadsföringsdraget.

Jag skulle säg att vi gjort väldigt mycket mer än bara influencer-marknadsföring. I julas gjorde vi till exempel en rikstäckande utomhuskampanj tillsammans med Klarna, säger Tomaj Sangchi och fortsätter:

Bianca Ingrosso och Lovisa Worges räckvidd är idag större än bara Instagram. Där har vi märkt en sämre organisk räckvidd men det kommer inte som en överraskning.

Men trots många hejarop i den sociala medievärlden, har Ani Jewels fått en del kritik gällande sin produktkvalité. Något som lyfts i olika nyhetsmedier, men det oroar inte Tomaj Sangchi.

Med tanke på att vi skeppat tiotusentals order under våra första sju månader är andelen produkter som inte håller måttet extremt lågt. Samtliga produkter som vi tillverkar kvalitetssäkras på plats, på fabriken i Italien samt hos oss i Sverige. Vi har även lagt stor vikt i att ha en exceptionellt bra kundtjänst som hanterar ärenden snabbt och oftast väldigt generöst, förklarar han.

Framåt är siktet inställt på att fortsätta växa på de marknader som man bolaget är aktiva i, samtidigt som man jobbar vidare på sina produkter.

Vi arbetar ännu närmare med våra tillverkare och fortsätter vårt arbete som första svenska smyckesbolag i RJC (Responsible Jewelry Council), avslutar Tomaj Sangchi.