Blev viral efter Caia-recension – nu ska hon fylla hålet på marknaden: ”Tuff bransch”

Johanna Johnson

”Vågade ta risken och blev influencer på heltid”.

Youtubern Johanna Johnson är främst känd inom skönhetsvärlden. Hon har sedan 2016 varit aktiv på videoplattformen, och har idag nära 50 000 prenumeranter. Men för några dagar sedan meddelade Johanna sina följare, och omvärlden, att hon nu startar upp en ny kanal och satsar på en het ny genre – nämligen golf.

Vad kommer att hända med din ”originalkanal” nu?

Även om jag älskar golf och brinner för den nya kanalen, är jag så taggad på att se vad den ”gamla” kanalen kan utvecklas till. Jag älskar ju fortfarande smink och jag vet att min vanliga kanal behövs på svenska Youtube-marknaden, just för att den särskiljer sig från många andras. Jag fokuserar mycket på kvalitet och konceptvideos, säger Johanna till Influens.se och fortsätter:

Men det är klart att jag behövde lägga en del av min tid på den nya satsningen. Så nu har jag gått ner från tre till två videor i veckan på skönhetskanalen, vilket fortfarande är många, men jag har inga planer att göra färre.

Är det första gången du kliver utanför skönhetsfokuset på Youtube? 

I början av det här året bestämde jag mig för att göra större produktioner som innefattade fler personer och som spelades in utanför mitt hem. Jag började inse att jag kunde göra så mycket mer än bara sminkvideos och mitt intresse för filmproduktioner växte. Jag började filma innehåll som ”anställd väljer mina kläder” eller ”jag testar cheerleading”, vilket är helt utanför smink och skönhet. Jag gick in i rollen som programledare för mina egna produktioner, vilket har varit superroligt och något jag nu strävar efter att få jobba med mer i framtiden, säger Johanna och tillägger:

Många av de manliga kreatörerna på Youtube gör mer konceptvideos istället för vloggar. Jag blev inspirerad av dem och började därför göra det på eget sätt, mot min målgrupp som främst är tjejer. I samband med detta tog jag upp golfen igen, efter cirka 10 år. Och precis som med smink, växer nu mitt intresse för golf tack vare Youtube. Utbudet av golf på Youtube utomlands är enormt, men inte i Sverige. Så det hålet ska jag fylla.

Men om vi backar bandet. Hur kommer det sig att du började med Youtube? 

För sex år sedan spelade jag handboll på hög nivå, samtidigt som jag hade ett stort intresse för smink och skönhet. Jag konsumerade innehåll från internationella skönhetsprofiler som James Charles, Lauren Curtis och Jaclyn Hill dagligen. Och i omklädningsrummet efter träningar och matcher gick jag runt och gav sminktips till höger och vänster, bland lagkamraterna, då jag tydligen visste bäst, säger Johanna och ler.

En tid innan det här drev jag en blogg, podd och en Youtubekanal tillsammans med min kompis. Så det var inte ett så stort steg för mig att kasta mig ut på sociala medier och skapa något själv. Jag har också spelat mycket teater när jag var yngre och hade karisma redan då, så det kändes inte heller konstigt att prata till en kamera. Att börja snacka smink på Youtube var för mig som att tipsa mina vänner i omklädningsrummet, istället för att prata med varje enskild person så kunde jag nå flera samtidigt på Youtube.

Den 12 september 2016 publicerade Johanna sin första video, och resten är historia. Men kanalen fick inte snurr direkt, säger Johanna:

Många känner nog igen mig från min första virala video, när jag testade Caia Cosmetics allra första ögonskuggspalett. Jag testade den precis som vanligt men den fungerade inte alls för mig. I jämförelse med de andra som spelade in sina första upplevelser av paletten, vid samma tidpunkt, var jag den som gav en mindre positiv recension vilket gjorde att videon stack ut och fick spridning. Detta var december i 2018. Därefter tog kanalen fart och jag kunde starta mitt eget aktiebolag hösten 2019.

Första året, som bestod av tio månader, omsatte aktiebolaget cirka 340 300 kronor med en vist på nära 200 000 kronor. År 2021 blev företagets första helår. Intäkterna ökade med nära 150 procent och landade på runt 838 000 kronor, samtidigt som vinsten uppgick till 145 000 kronor.

Under 2019, när jag startade mitt bolag, studerade jag fortfarande till ekonom och såg därför detta som mitt extrajobb. Men när jag tog examen, i januari 2021 behövde jag ta ett beslut om jag skulle satsa på mina sociala medier eller ta ett ekonomirelaterat jobb på halvtid. Min mamma, som sköter min ekonomi, stöttade mig helt i att jag skulle våga ta risken och bli influencer på heltid.

Är Youtube din största kanal idag?

Absolut och det är också den plattformen som jag lägger ner mest tid på. Men jag har även Instagram såklart, och Tiktok. På min Instagramkanal fokuserar jag på att visa mitt helt vanliga liv på Stories och ljusglimtar i form av inlägg. Det som dock går allra bäst på Instagram är nog mina smink-Reels där jag är noga med att alltid filma med samma kamera som på Youtube, så att det blir hög kvalitet även om det hade gått snabbare med telefonen – allt för att kunna differentiera mig i denna tuffa bransch. Tiktok däremot gillar inte hög kvalitet utan fokuserar mer på att man filmar direkt i appen och inte alls högproducerat och därför har jag lite svårare att slå igenom där.

Hur gick lanseringen av den nya golf-kanalen i söndags?

Jag är så nöjd! Videon blev nästan precis som vi hade tänkt oss och vi har fått bra respons. Algoritmerna kommer inte riktigt gynna kanalen och videorna till en början, men vi vet att det kommer att gå bra över tid fram tills att säsongen är igång på riktigt. Så allt jobb vi gör nu kommer främst att löna sig i april. Men jag är supertaggad att släppa fler videor som vi har bunkrade, och sätta igång att spela in fler videor i Spanien under våren!

LÄS ÄVEN: Skönhetsprofil sadlar om – ”första svenska kvinnan”

Men hur mycket kan man göra med en golfkanal? Kan det konceptet vattnas ur?

Det finns hur mycket som helst att göra när det kommer till en golfkanal. En del utav kanalen, cirka 20 procent, kommer att handla om golf och intervjuer. Där känner vi oss tillräckligt kreativa till att kunna komma på nya videoidéer för att få icke-golfaren att vilja titta också, säger Johanna Johnson och avslutar med:

Det som är den största utmaningen är att den största målgruppen, som spelar golf, är män. Och män konsumerar ofta män. Där får vi helt enkelt jobba på att komma på ett redigeringssätt samt videoupplägg för att locka både tjejer och killar. Men eftersom marknaden är rätt tom på innehåll inom detta just nu, ser vi mest bara möjligheter.