BuzzFeed väljer Acast: ”Svårslagen förmåga att veta vad den moderna konsumenten vill ha”

Richard Alan Reid och Veronika Taylor

Det amerikanska digitala medieföretaget BuzzFeed, med bas i New York, har signat med podcastbolaget Acast. BuzzFeed Studios ska nämligen släppa sex olika poddar, med profiler från bolagets portfölj, och skapa intäkter genom annonser, sponsring och prenumerationer.

Acast roll blir att lansera och distribuera poddarna, tillhandahålla produktionstjänster och kreativ ledning samt att hantera poddarnas intäktsgenerering. BuzzFeeds poddar kommer att släppas globalt och för lyssnare på alla olika podcastplattformar som Apple Podcasts, Spotify, Amazon Music, Google Podcasts och Samsung Free.

BuzzFeeds team har en svårslagen förmåga att identifiera vad den moderna konsumenten vill ha. Vi ser fram emot att arbeta med ett av de mest ikoniska varumärkena inom media för att leverera spektakulära program till lyssnare över hela världen, säger Veronika Taylor, SVP Creator Network på Acast, i ett pressmeddelande.

De nya podcastprogrammen kommer att sträcka sig över en mängd olika genrer och ämnen inom bland annat nyheter, kultur och underhållning. Varje podcast kommer man dessutom att erbjuda premiuminnehåll till betalande prenumeranter genom Acasts nya prenumerationstjänst Acast+.

Vi ser fram emot att samarbeta med Acast för att berätta autentiska, engagerande historier om bland annat nyheter, underhållning, true crime, mat och livsstil med hjälpa av BuzzFeeds varumärken. Acasts internationella räckvidd och branschexpertis kommer att väcka vår ikoniska portfölj av varumärken till liv för BuzzFeeds engagerade och internationella publik, säger Richard Alan Reid, SVP Global Content & Head of BuzzFeed Studios.