Caia Cosmetics tog hem vinsten: ”Praktexempel på hur en influencer kan bygga ett starkt varumärke”

FV: Malin Winbom, Jesper Matsch, Mikael Snabb, Bianca Ingrosso och Per Ljungberg

Bianca Ingrossos sminkvarumärke Caia Cosmetics stod mot e-handelsföretagen Maya Delorez och Sellpy i årets D-Award-final.

Igår kväll avgjordes tävligen på e-handelseventet D-Congress i Göteborg, och Caia Cosmetics utsågs till vinnare som ”det företag som bidragit mest till att driva e-handeln i Sverige framåt under det senaste året”.

Vi vill med D-Award uppmärksamma de svenska e-handelsföretag som bryter ny mark, som skapar kundupplevelser utöver det vanliga och som sätter svensk e-handel på den globala e-handelskartan. Caia Cosmetics är definitivt värdiga vinnare av D-Award 2021, säger Malin Winbom, COO på Svensk Digital Handel och juryns ordförande, i ett pressmeddelande.

Förutom Malin Winbom bestod juryn av Linn Tagesson, medgrundare och Cheif Innovation & Sustainability Manager på Babyshop Group, Cathrin Folkesson, chef för e-handel, digitala kanaler & kundservice på Apotek Hjärtat, Hans Ohlsson, koncernchef för Ellos Group, Joakim Eskilsson, Head of Customer Service på H&M Group, Pauline Grindvall, grundare av My Perfect Day, Anneli Kansbod, vd på Bemz, Ella Stemme, vd och grundare av SmartaSaker samt Karin Johansson, vd på Svensk Handel.

Caia Cosmetics är ett praktexempel på hur en influencer kan bygga ett eget och starkt varumärke utifrån engagemang och lojalitet inom sitt community. Ett av Europas snabbast växande skönhetsbolag med hög vinstmarginal, löd juryns motivering.

De kriterier som bolagen skulle ha uppnått för att bli nominerade i D-Award var bland annat att företaget ska ”genom nya innovationer och nya lösningar brutit ny mark och drivit den digitala handeln med varor i Sverige framåt”. Företaget ska ha ”utvecklat erbjudanden som genomsyrar alla företagets kanaler och som skapar en komplett kundupplevelse utöver det vanliga”.

Företaget ska även ha ”varit mycket framgångsrikt internationellt och bidragit till att sätta svensk e-handel på den globala e-handelskartan”, samt ska ”ligga i framkant när det gäller värderingsstyrda affärer och värderingarna ska genomsyra hela företagets affär vara en del av vad varumärket står för”.

D-Award drogs igång 2019 av Svensk Digital Handel. I fjol vann skönhetsföretaget Skincity tävlingen.