Carina Berg efter liveshopping-debuten: ”Vad som helst kan hända”

Carina Berg och Elin Carlsson

I onsdags kväll gjorde tv-profilen Carina Berg debut i ett liveshoppingformat. Det var modevarumärket Hunkydory som plockade in Carina Berg till rollen som programledare till sitt andra liveshoppingevent, där hon fick stöttning av Elin Carlsson, Social Media Manager på Hunkydory.

Duon visade upp sina vår- och sommarfavoriter ur Hunkydorys kollektion, och bjöd på exklusiva erbjudanden.

Eventet gick superbra. Elin som var med är ett proffs, så det kändes tryggt och roligt hela vägen. Det var skönt att kunna teama med någon som kunde sin sak. När det dyker upp frågor om till exempel material och annat så är det skönt att ha en ”expert” med sig. Själv är jag mest nöjd med att jag var hyfsat begriplig. Den här amningshjärnan är inte att leka med, haha! säger Carina Berg till Influens.se.

För en månad sedan gjorde Hunkydory sitt första liveshoppingevent, och bara några veckor senare satsar man på att göra ett nytt. Vi frågade Jennie Högstedt Björk, vd på Hunkydory, vilket värde liveshopping har för varumärket.

För oss är liveshoppingformatet väldigt spännande. Det är en viktig säljkanal såklart, men främst en möjlighet att få visa upp oss på ett nytt sätt för nya och befintliga kunder. Liveshoppingformatet är också mer personligt och ”på riktigt”, vi kan komma närmare kunden. Vi låter också kunderna komma närmare oss och de kan interagera med oss i realtid.

Hur ser ett liveshopping-upplägg ut med en influencer/profil? Får de ett färdigt manus eller får de fria händer till att styra eventet?

Hela upplägget beror lite på vilken profil vi väljer att samarbeta med, men självklart är de med i urvalet av plagg som de har på sig, det ska ju naturligtvis vara något som de trivs i och känner sig fina i och som de hade valt att ha på sig själva.

Vi använder oss inte av ett färdigt manus, men vi tar fram ett utkast med de produkter som ska visas under liveshoppingen, som vi sedan använder som hållpunkter under sändningen. Men inget är hugget i sten, det ska vara personligt, ärligt och på riktigt. Dessutom tar vi in tittarnas frågor via chatten, vilket innebär att vad som helst kan hända under sändningen.

Enligt företaget är Hunkydory och Carina Berg en ”perfect match” då hon är en uppskattad profil bland företagets kunder. Men hennes egna värderingar kring hållbarhet och stiltänk är också anledningar till att företaget valde att jobba med henne.

Jag gillar verkligen Hunkydorys kläder och inställning till konsumtion, säger Carina Berg och tillägger:

Jag gillar också liveshoppingstrenden. Det är ett roligt och enkelt sätt att handla på och känns så där nära och hemmigt!