Cirque du Soleil lanserar influencernätverk med 1 500 artister

Företaget nära konkurs, satsar digitalt. 

Showbranschen drabbades hårt av pandemin och Cirque du Soleil var inget undantag. Redan i juni 2020 ansökte företaget om konkursskydd efter att ha behövt säga upp 96 procent av personalen. I november 2020 beviljades ansökan. Företaget fick dessutom hjälp av investerare och lyckades på så sätt få ner sina skulder med 100 miljoner dollar. 

Som för så många andra företag blev pandemin en läxa för cirkusbolaget och nu satsar företaget på att bredda sina inkomstkällor och tänka i nya, digitala banor. 

Med 1500 artister i sitt nätverk, lanserar de nu The artist influencer network, för att erbjuda företag sponsrat innehåll i sociala medier. De artister som företaget har i sitt nätverk har tillsammans ett totalt följarantal på 35 miljoner, fördelade över nano-, mikro- och makroinfluencers. Talangerna har varierande demografi och bakgrund med inriktningar på allt från akrobatik och träning till familjeliv och resor.

The Artist Influencer Network representerar nästa naturliga utveckling och ger varumärken tillgång till vår exceptionella lista av individer som erbjuder originalinnehåll och unika perspektiv, säger Christopher Bower, chef för Global Brand & Social på Cirque du Soleil, i ett pressmeddelande.