Cool Company krossar 550 miljoner: ”Kan gå ut rakryggade”

Jonny Simonsson och Michael Sundquist

De kreatörer som arbetar utan ett eget bolag kan ta hjälp av företag som gör det möjligt att fakturera för sina uppdrag. Vi har tidigare skrivit om till exempel Gigger, vars moderbolag Syncro Group bland annat förvärvade influencer marketing-byrån Collabs och influencernätverket Cube, och om frilansplattformen Workamo, som under 2021 gick ihop med influencer-nätverket Beatly. Vi har även berättat om konkurrenten Cool Company, som ägs i huvudsak av riskkapitalbolaget Verdane, som nu delar med sig av sina siffror för 2021.

Enligt det senaste bokslutet ökade intäkterna med runt 24 procent och uppgick till nära 554 miljoner kronor, samtidigt som förlusten landade på cirka 9 miljoner kronor. Det rapporterar Di.

Det här året kan vi gå ut ur rakryggade. Vi slår både våra förhoppningar och vår budget med rejäl marginal tack vare det hårda jobb vi lagt ner och den grund vi tog oss tid att lägga. Frilansbranschen växer, och vi kommer att fortsätta växa med den, säger Michael Sundquist, vd på Cool Company, i ett pressmeddelande.

Annons:
Annons:

Cool Company är idag verksamma i Sverige, Storbritannien, Norge och sedan slutet av 2021 även i Danmark. Och av siffrorna att döma var intåget i Danmark rätt steg att ta. Företaget meddelar nämligen att den danska marknaden har vuxit med nära 300 procent sedan start.

Den norska marknaden har samtidigt haft en tillväxt om 33 procent under 2021. Den brittiska marknaden hade framför allt ett framgångsrikt fjärde kvartal, där tillväxten landade på 253 procent för fjärde kvartalet, jämfört med samma period föregående år. Omsättningen i landet ökade därmed med 230 procent under 2021.

Storbritannien är en viktig marknad för oss, och kommer vara än mer i vårt fokus under 2022 då vi inte bara ska fortsätta växa bolaget, utan även växa internt. Fler bitar har fallit på plats under hösten och vi är rustade för att ta fler och ännu större kliv, säger Jonny Simonsson, CFO på Cool Company.

Under året som gått har företaget sett att fler väljer att frilansa men att det även skett en markant ökning i frilansares timpris.

Generellt har timpriserna under årets sista kvartal, jämfört med samma period förra året stigit med hela 7,7 procent. Några sektorer som speciellt sticker ut är kultur, nöje och IT.