Cubes VD om förvärvet: ”Nu öppnas möjligheten att göra detta på global nivå”

Olof Lindblom

I måndags meddelade Gigger Group, frilansplattformen som är noterad på Spotlight Stock Market, att man ska förvärva influencernätverket Cube. Prislappen landade på 75 miljoner kronor och målet är att ”bli starkast inom influencer marketing i Norden”.

Tidigare i år förvärvade Gigger-koncernen även influencer marketingbyrån Collabs. Och i pressmeddelandet som gick ut i början av veckan skrev man att bolagen ser många synergieffekter och möjligheter mellan företagen.

Vad betyder det här förvärvet för Cube? 

Den stora nyckeln i den här affären är att vi får tillgång till Collabs som plattform. Det innebär att vi kan effektivisera många processer som idag är manuella vilket gör att vi kan skala upp vår affär snabbare, samt erbjuda våra kunder globala kampanjer och microinfluencer-aktiveringar i större grad än vi kunnat tidigare, säger Olof Lindblom, grundare och vd på Cube, till Influens.se.

Affären beräknas att gå i lås officiellt innan november månad tagit slut. Därefter kommer Cube att fortsätta drivas i egen regi, och alla grundare och hela ledningsgruppen kommer att fortsätta i sina roller.

Vi ska fortsätta driva bolagen separat men vi kommer verka tillsammans, som två syskon, inom Gigger Groups Influencer marketing division.

Har ni haft andra intressenter? Varför blev det just Gigger? 

Vi har haft intresse på flera håll men vilka dialoger vi haft kommer jag inte att kommentera. Vi har letat efter ett nytt sammanhang där vi får mer muskler för att kunna fortsätta vår tillväxt i både Norden och Europa, samt en partner som har en digital plattform där vi kan skala vår affär. I Gigger Group har vi både delarna och därför känns det som en ”perfect match”, säger Olof.

Kommer något att förändras, för de influencers som ni jobbar med, efter förvärvet?

Vi agerar idag som en oberoende byrå för våra kunder och har relationer till hundratals influencers som vi har arbetat med genom åren. De personer som presterar bra kommer troligtvis få fler uppdrag från oss när vi nu växer och växlar upp vårt erbjudande.

Och för den andra sidan av Cubes kunder – företag och varumärken – öppnas flera nya möjligheter upp, berättar Olof.

Fördelen är att våra kunder inte behöver arbeta med någon annan byrå än Cube. Vi har idag ett fullskaligt byråerbjudande inom det vi kallar ”people based marketing” och nu öppnas möjligheten för oss att göra detta på global nivå och samtidigt kunna addera en av marknadens bästa SaaS-plattformar till vårt erbjudande.

I Gigger Groups protfölj finns även plattformen Giggers, där uppdragstagare kan hitta nya jobb och fakturera utan att ha eget företag.

Ser ni några synergimöjligheter med den verksamheten också?

Att hitta synergier mellan bolagen är ett av Gigger Groups huvudsyften. Den stora synergin är att alla microinfluencers som inte har egna bolag enkelt kan fakturera de uppdrag de får av Cube eller Collabs via Giggers plattform. Utöver det kan Cube och Collabs hjälpa Gigger med strategier för hur de ska nå nya kunder via influencer marketing.

Vad är planen nu? Vad är det första ni ska göra när affären gått i lås? 

I ett nästa steg ska vi sätta oss med gänget på Collabs och skapa marknadens bästa erbjudande inom influencer marketing. Vi ska kombinera Cubes kreativitet och alla våra lärdomar och erfarenhet från åtta år i branschen med Collabs datadrivna insikter och digitala plattform. Vi vill bli marknadsledande i Norden inom det vi gör och samtidigt skala vår affär mot Europa, säger Olof Lindblom.

Cube grundades 2014, och har gått starkt sedan start. Men när pandemin slog till i fjol, och många av Cubes kunder ställde in sina aktiveringar på grund av det rådande läget, sjönk omsättningen från 77 miljoner, till 74 miljoner under 2020. Det skriver Resumé.

Men för 2021 ser utsikten mycket bättre ut, och bolaget siktar på både lönsamhet och tillväxt.