Corlin Eyewear om samarbetet med Lojsan och Hanna: ”Största vi har gjort”

Lovisa Wallin och Hanna Friberg

I slutet av 2017 startade Tobias Göransson och Olle Sandberg solglasögonmärket Corlin Eyewear, främst som ett fritidsprojekt vid sidan av studierna. Varumärket tog snabbt fart och många influencers hjälpte till att lyfta varumärket på bland annat sociala medier.

Nu är Corlin Eyewear aktuella med sitt hittills största designsamarbete med influencerduon Hanna Friberg och Lovisa Lojsan Wallin, bland annat kända från podden Måndagsvibe.

För oss är det den här lanseringen den största vi har gjort, och en som vi har arbetat med otroligt länge, säger Tobias Göransson till Influens.se.

Hur kommer det sig att ni gick ihop med just Hanna och Lojsan? 

Vi har jobbat med dem båda tidigare, och det har funkat väldigt bra, säger Tobias och fortsätter:

När idén kom upp i somras pratade vi med Lovisa och Hanna parallellt egentligen, men eftersom de är så bra vänner och gör så mycket annat i yrkesväg tillsammans så bestämde vi oss för att ta ett möte allihopa. Då bestämde vi oss för att de skulle göra detta tillsammans.

Hur har det gått? Det är ju väldigt ovanligt att två profiler gör ett samarbete ihop?

Det har funkat hur bra som helst. Det har varit superkul att få arbeta med både Hanna och Lovisa. Vi är ett väldigt litet team på Corlin, så det var kul att få jobba med två personer som vi annars inte jobbar med varje dag och som kom med många nya kreativa idéer. De var en frisk fläkt.

Sedan sommaren 2020 har Corlin Eyewear och Hanna och Lovisa jobbat med att ta fram en helt ny solglasögon-kollektion, som allt som allt består av nio par.

Det blev sex olika modeller, men sen kommer tre utav dem i två olika färgval. Så totalt har vi nio produkter i kollektionen.

Hur funkar samarbeten som det här? Hur mycket hade Lovisa och Hanna att säga till om designmässigt? 

De har egentligen gjort allt. Hanna och Lovisa har varit otroligt involverade i hela processen, från design- och kampanjidé till alla detaljer och uppbyggnaden av projektets alla delar, säger Tobias och förklarar:

Vi arbetar väldigt nära ett designteam hos vår leverantör. Så när Hanna och Lovisa skulle ta fram de här modellerna så förklarade de för designteamet hur de vill att glasögonen ska se ut, eftersom de själva inte kan skissa fram ett sådant projekt. Att ta fram en sådan skiss är en konst i sig, kan man säga. Hanna och Lovisa kom alltså med idéerna och utifrån dem gjorde vi och designteamet verklighet av deras koncept. Sen har de fått se över sample-produkter, för att se om allt känns bra. När det inte har gjort det så har vi skickat tillbaka produkterna med krav på ändringar till designteamet. Då har de tagit fram nya samples efter det, och så har vi gjort om samma process tills de kände sig nöjda med allt. Det är en väldigt lång process och det varit en del vändor fram och tillbaka, men till slut så kom vi i mål.

I somras bestämde sig Tobias och Olle att börja jobba heltid med Corlin Eyewear, och nu siktar de mot att krossa 10 miljoner kronor under innevarande räkenskapsår.

Det känns skitkul nu, men det var nervöst att satsa allt på ett kort. Speciellt när Corlin var så ny som den var för ett halvår sedan och omsättningen knappt passerade två miljoner. Det var läskigt att våga gå all in. Men vi har märkt en enorm skillnad nu, när vi har lagt ner all vår tid på bolaget. Det syns inte minst på tillväxten.

Just nu taktar vi en tillväxt på drygt 300 procent, så det är jätteroligt men vi får se hur det faller ut under våren och sommaren. Det hänger så klart en del på samarbetet vi gör nu med Hanna och Lovisa, men hur pandemin kommer att påverka branschen och andra länder kommer att ha stor betydelse för oss och våra internationella återförsäljare.

Du sa i början att det här är den största lanseringen ni har gjort. Hur stor är den egentligen för er?

Vi har investerat mycket i det här samarbetet och satsat ordentligt. Sett till hur många produkter vi har köpt in till lanseringen så är det för Corlin Eyewear en stor batch. Den är större än vad vi själva brukar köpa in, säger Tobias.

Vad har ni för förväntningar på samarbetet med Hanna och Lovisa? 

Det hade varit helt otroligt om vi sålde slut. Men man vågar ju inte hoppas på guld och gröna skogar, säger Tobias och ler.

Vi har ju vår breakeven-gräns och allt över det är superbra. Men det hade givetvis varit fantastiskt roligt om kunderna gillar samarbetet och produkterna och att vi i samband med det skulle sälja slut. Det hade varit superkul så klart.

Kollektionen kommer att släppas på söndag den 25 april, och när alla produkter säljer slut ”så är det slut”, sammanfattar Tobias skämtsamt.

När det är slut, så är det slut. Vi kanske kommer att ta in några fler exemplar men det är inget som är spikat. Det kommer i alla fall inte att bli en fast del utav vårt ordinarie sortiment, det är en exklusiv kollektion, avslutar han.