Första halvåret 2023 – här är alla nya influencer-varumärken

Lista: Färska e-handelsbolag.

Att vara nära sin målgrupp är något som influencers är extra bra på, och att nyttja sin räckvidd och trogna följarskara till att bygga upp egna affärer är något som en del profiler gör. Vi har sett flera framgångsrika exempel på detta: Bianca Ingrosso med skönhetsföretaget Caia Cosmestics, Ida Warg med Ida Warg Beauty eller Matilda Djerfs modeföretag Djerf Avenue. Tre företag som inom några år passerade flera hundra miljoner i omsättning.

Det är bara tre bolag av många, och nya blommar ut löpande. Nu har vi till exempel kommit halvvägs in i det nya året, och redan har flera nya e-handelssatsningar, signerade av svenska influencerprofiler, lanserats eller avslöjats.

Har du koll på vilka det är? Om inte, så kommer här en lista.

Här är alla varumärken som lanserades under första halvåret 2023:

Lowd Cosmetics

Sminkföretag startat av skönhetsprofilen Felicia Aveklew. E-handeln öppnades den första mars, efter två år av förberedelser.

Läs mer om varumärket här: Felicia Aveklew lanserar eget varumärke: ”En barndomsdröm som har gått i uppfyllelse”


Àvora

Modevarumärke som Bianca Ingrosso och Vanessa Lindblad står bakom, tillsammans med entreprenören Victor Appelqvist. E-handelsbutiken öppnade den 2 maj.

Läs om lanseringen här: Bianca Ingrosso och Vanessa Lindblad gör det igen – startar nytt varumärke


Salty Soul 

Badklädersmärke som Rebecka Nilsson, eller ”Ribecka” som många känner henne som på sociala medier, lanserade den 25 maj.

Mer om satsningen här: Ribecka avslöjar hemligheten efter två år – släpper eget varumärke: ”Så pirriga”


Due Sirene 

Italienskt handmålat porslin – Det är vad företaget erbjuder. Bakom idén står influencern Gertrude Tornvall och hennes mor, en duo som tillsammans även driver modevarumärket Twist&Tango. Due Sirenes e-handel lanserades den 21 juni.

Läs mer om e-handeln här: Gertrude Tornvall lanserar nytt varumärke: ”Jag ska se till att vi får bra siffror”


Två varumärken som ännu inte slagit upp de digitala e-handelsportarna är:

Toti Underwear

Lovisa ”Lojsan” Wallins första egna e-handelssatsning, som hon har hintat om på sociala medier. Av det registrerade bolagsnamnet och beskrivningen hos Bolagsverket att döma, kan följarna förvänta sig underkläder och loungewear designade av Lovisa. När lanseringen kommer ske är i dagsläget inte avslöjat.

Läs om satsningen här: Drömmen blir verklighet – Lovisa Wallin startar eget varumärke


Madli

Linn Löwes är en av Sveriges största Instagramprofiler med över 3 miljoner följare, och ska enligt Bolagsverket ha registrerat ett företag som ska bedriva ”e-handel med skönhetsartiklar”. Men mer än så vet vi inte i dagsläget.

Läs mer om lanseringen här: Har 3 miljoner följare och driver flera företag – så går det för hemliga profilen