Dag Tolstoy om skandalen på Rockbjörnen och att bli stjärna för snabbt

Säsong 1, Avsnitt 14

Emil Norberg är komiker och mediaprofil men ännu inte influencer. I podden ”Så blir du FUCKING influencer” träffar han Sveriges största influencers och experter på sociala medier, för att ta reda på ”hur man egentligen blir influencer och därmed blir rik, lycklig och älskad”.

Med på resan har han med sig Influens.se. På Influens uppdaterar Emil läsarna om tipsen han fått från intervjupersonerna har fungerat, och om han kommit närmare målet att bli influencer.

Läs Emils senaste text: På andra sidan samarbetet – byråernas perspektiv avslöjas

Idag träffar jag Dag Tolstoy – utlandssvensken från Luxemburg som från ingenstans tog Sverige med storm. Han har cirka 190 000 följare på Tiktok och 131 000 på Instagram. Dessutom har han nyligen inlett vad som låter som en strålande musikkarriär. Men viktigast av allt så har han en hund som enligt Dag själv är sötare än alla andra hundar.

På bara ett halvår tog Dag över Tiktok och Instagram med sina “Folk som är”-sketcher och nådde stjärnstatus så snabbt att han inte riktigt hann med själv! I vårt samtal berättar han om hur den snabba framgången gjorde att han blev kaxig och tappade uppfattningen om vad som krävdes av honom i olik a sammanhang vilket bland annat ledde till ett skandalomsusat framträdande på Rockbjörnen 2021, som nästan kostade honom karriären!

Det blev ett ganska djupt samtal om vad som egentligen är framgång och om vad som är viktigt i karriären och livet. Och kom ihåg, även om han alltså nästan låter lite dyster här så har han alltså hämtat sig nu och är i högform!


Om Emil Norberg:

Emil Norberg är komiker, manusförfattare och snart ännu en av alla FUCKING influencers. Dessutom är han utbildad jurist och ekonom. Emil har, tillsammans med sin bror Daniel Norberg, Youtube-kanalen “Bröderna Norberg – Emil och Daniel”, som har cirka 274 000 prenumeranter och klippen på kanalen har i skrivande stund visats hela 125 594 374 gånger. I flera år har kanalens klipp listas som några av Sveriges mest visade på Youtube.

Emil har vunnit det svenska humorpriset 2016 för Årets Webbhumor och därutöver varit nominerad till samma pris 2017, 2019 och 2020. Han har även vunnit Big Buzz of the Year i kategorin Youtube 2016. Under 2016 startade Emil dessutom konsultbolaget Paradime som bland annat stöttade stora nationella mediebolag i sitt arbete med sociala medier. Emil Norberg och Daniel Norberg var även programledare för Nordens första influencer marketing-branschevent; Influencer Marketing Sunmit 2022.