Därför startade Bianca och Vanessa nya e-handeln: ”Många tror att det här är rent affärsmässigt”

Bianca Ingrosso och Vanessa Lindblad (Foto: Press)

”Har gråtit och skrattat under hela processen”.

Idag meddelade influencer- och investerarduon Bianca Ingrosso och Vanessa Lindblad att de lanserar en ny e-handel och varumärke – Àvora. Den här gången är projektet fokuserat på mode i premium-segmentet. En satsning som duon började spåna på för över ett år sedan, men som inte var helt given från start.

LÄS ÄVEN: Bianca Ingrosso och Vanessa Lindblad gör det igen – startar nytt varumärke

Vi började prata om det i november 2021. Men vi har en miljard projekt på gång, så lanseringen av ett nytt varumärke fanns inte ens på kartan, säger Vanessa Lindblad till Vogue Scandinavia.

Men till slut blev idén verklighet. Och idag sitter de tillsammans med ett nytt team, och sätter de sista detaljerna innan lanseringen om två veckor.

Många tror att det här är rent affärsmässigt, men vi är så känslomässigt investerade. Vi har gråtit och skrattat under hela processen, säger Bianca Ingrosso.

Vanessa bekräftar att tårar har runnit:

Bianca började gråta när hon såg en av designskisserna, säger hon.

I sitt team har de bland andra den tredje medgrundaren Victor Appelqvist, som är entreprenör och kommer ur grundarfamiljen av Gina Tricot, samt ”en välmeriterad svensk chefsdesigner” som leder designarbetet. Ett team som Bianca beskriver som ”en egen version av Avengers”.

Vi tar in experter för att göra och täcka de saker vi inte är bra på, säger Bianca Ingrosso.

Vanessa fyller i:

Vi är inte designers, men vi hittar rätt personer som hjälper oss att förverkliga vår vision.

Àvora är ett passionsprojekt för grundarna, och enligt ett färskt pressmeddelande är målbilden högt satt från start. Det ska nämligen bli ”ett internationellt premiumvarumärke”, där fokus ligger på hållbara material. Redan från början har företaget valt att jobba med europeiska fabriker, vilket påverkat kollektionen en del, berättar Vanessa:

Vi har varit tvungna att lämna många designidéer på vägen eftersom materialen inte höll standarden, säger hon.

Vi vill inte ta några genvägar. Vi har verkligen fokuserat på en hållbar och etisk produktion. Och vi är inte trenddrivna.