Nu har Medieakademin presenterat resultatet i årets Maktbarometer, som sammanställer data över vilka svenska profiler som når och engagerar flest svenskar på sociala medier. De plattformar som man undersöker är Twitter, Instagram, Facebook och Youtube.
De som i år har mest räckvidd och engagemang i Sverige på de fyra största sociala plattformarna – och därmed får titeln ”Årets makthavare” – är Joakim och Jonna Lundell. På andra plats har vi Therese Lindgren och på tredje plats influencertrion JLC, som består av Jonas Fagerström, Lucas Simonsson och Carl Déman.
Facebook är fortfarande den största plattformen, men med allt äldre användare som delar och kommenterar allt mindre. Samtalet blir allt mer politiskt här, de traditionella medierna backar och alternativa mediekanaler med fokus på underhållning skördar stora framgångar, skriver Medieakademin i rapporten.
Den som utses till årets mäktigaste profil på Instagram är Joakim Lundell, på andra plats har vi Lucas Simonsson och på tredje plats hittar vi humorkontot ”Situationer”.
Therese Lindgren blir dock årets mäktigaste på Youtube. På andra plats kommer paret Joakim och Jonna Lundell och på tredje plats Youtube-gruppen ”I just want to be cool 2”.
När vi summerar de 100 största i år och jämför mot förra året, så minskar visningar, kommentarer och likes i genomsnitt. Youtube är fortfarande stort, men det finns tendenser som pekar på att framför allt unga är på väg mot andra plattformar.
Instagram är stadigt växande, men fortfarande nästan helt utan företag och medier på topplistan. Personer med fokus på livsstil och humor går särskilt bra. Även här har kommentarer blivit allt viktigare. De största kontona har kraftigt ökat antalet kommentarer jämfört med likes under året.
Så här ser användarfördelningen ut:
68% av svenskar använder Facebook varje vecka
60% av svenskar använder Instagram varje vecka
57% av svenskar använder Youtube varje vecka
11% av svenskar använder Twitter varje vecka
Vill du komma till Medieakademins rapport, klicka här.