De siktar mot 10 miljoner – Carina Berg ska få startupen att flyga: ”Som en uppenbarelse”

Carina Berg och Johanna Gillbro

Programledaren och medieprofilen Carina Berg går in som delägare i den svenska hudvårds-startupen Skinome. E-handelsföretaget lanserade sitt hudvårdskoncept i slutet av 2020, och har sedan dess både plockat in kapital och kända namn.

Det som gjort bolaget unikt är företagets fokus på forskning och invention. Skinome har lagt tio år på att forska om huden och hudvård under ledning av hudforskaren och författaren Johanna Gillbro. Bolaget utvecklar sina produkter i det egna laboratoriet på Kungsholmen i Stockholm, och har under åren utvecklat en egen kyld logistikkedja – något som ska vara unikt i branschen.

Carina Berg sätter sig nu vid styrelsebordet och ansluter till tidigare investerare som börsnoterade bioteknikbolaget Biogaia, techföretaget King, skapare av mobilspelet Candy Crush Saga, Thomas Hartwig och Emma Hartwig. Styrelseordförande och medgrundare är Marcus Jacobsson, vd och även medgrundare till tech-bolaget Tipser.

Vi får frågor i princip varje vecka från olika hudvårdsföretag som är intresserade av att jobba med Carina, säger Jonas Ahnlund, försäljnings- och marknadsdirektör på Next Level Group som hanterar Carina Bergss kommersiella samarbeten, i ett pressmeddelande.

När vi först kom i kontakt med Skinome kände vi direkt att det var något helt annorlunda. Både när det kommer till produkterna men även personerna bakom, alltifrån grundare, forskare till vd. En aktör som vill slå sig in på en väldigt etablerad marknad och bygga sitt egna space på kundens sida genom transparens och utbildning. Det känns både hållbart och schysst och något som går hand i hand med det Carina vill stå för. Det känns spännande att följa denna resa över lång tid på nära håll.

Under 2021 landade omsättningen på 3,3 miljoner kronor, och i år siktar man på att tredubbla intäkterna. Bland annat genom en expansion till EU och en lokal satsning i Tyskland och USA. Men med Carina Berg som ambassadör och delägare hoppas man även växa rejält på den svenska marknaden.

Carinas första uppgift som ambassadör blir nu att lansera serien ”Hudvårdsskolan med Berg och Dr. Gillbro”, där duon ska ta död på myter, förklara hudvård och prata om vikten av hudens goda bakterier.

Det har varit som en uppenbarelse för mig att förstå att det jag hållit på med under alla år, smörjt, peelat och behandlat, inte alls varit särskilt bra för min hud. Vanlig hudvård innehåller så mycket ämnen som inte alls är där för hudens bästa utan för produktens bästa. Helt enkelt för att produkten ska hålla länge och kunna stå på ett lager i åratal eller i vårt varma badrum, och det kan man ju tycka är perfekt som kund eller som tillverkare då det blir mycket lönsammare och enklare. Skinome har tänkt precis tvärtom och bestämt sig för att utgå från vad huden vill ha. Ganska självklart egentligen kan man tycka men det här är helt unikt och som hudvårdsfantast kände jag att jag bara måste vara med på den här resan, säger Carina Berg.