De ska göra pollenallergi trendigt – med influencers: “The way to go”

Jade D'econzac Mbay, Cure media / pressbild

Cure media och Kronans apotek satsar på humor och mode i en ny kampanj.

Profilerna Lisa Borg, Sofi Anckarman och Hanna Happy frontar en ny kampanj för Kronans apotek. Bakom kampanjen står bland andra Cure media, som såg en möjlighet i att koppla pollenallergi till vårens modetrender. 

När alla ögon riktas mot vårsäsongens modetrender så kan det vara lätt att glömma vårens största återkommande trend; pollen. Där såg vi en möjlighet att jacka in i konversationen och skapa en modeinspirerad kampanj för pollen, säger Jade D’econzac Mbay, Creative strategist på Cure media, i ett pressmeddelande.

Resultatet blev en “pollenkollektion” för vår och sommar 2024. Kampanjen utformades till stor del som en modefotografering, där modellerna drabbats av både nysningar och kliande ögon.

Detta har varit en så häftig kampanj att vara en del av. Julia och Maria, som designat kläderna, har tänkt på varje detalj och skapat kreationer som passar oss profiler perfekt. Det är även kul att Kronans Apotek har förmedlat budskapet med humor. Jag är övertygad om att det är the way to go i dagens reklam-täta mediabrus, säger Lisa Borg i en kommentar.

Behind the scenes-video fick stor spridning

Några dagar innan kampanjen lanserades släppte man flera behind the scenes-videor. I videorna ses profilerna bära kollektionen när de väntar på bussen, springer över gatan och handlar inne på Kronans apotek. Syftet var att haka på trenden kring paparazzibilder och väcka uppmärksamhet, nyfikenhet och intresse.

Med kampanjen ’Pollen but make it fashion’ vill vi förmedla pollenallergi på ett kreativt, oväntat sätt och överraska med något som kanske inte är vad man förväntar sig av oss som apotek, säger Anja Fahlström, Digital marketing manager, på Kronans apotek.

Videorna har fått stor spridning. Inom en vecka hade en av dem nått 452 000 visningar på Tiktok.

Vi tror att framgången med denna video beror på att dagens publik söker autenticitet och uppskattar oväntade, kreativa inslag i sin vardag. Vi leker även lite med målgruppen genom att man inte förstår om det är en iscensatt video eller om det är någon på gatan som filmat, vilket genererat ett stort intresse och engagemang, säger Jade D’econzac Mbay till Influens.

Tiktok berömmer kampanjen

Enligt Cure media var valet av profiler viktigt och att det blev just Lisa Borg, Sofi Anckarman och Hanna Happy som man valde att arbeta med, grundade sig på flera faktorer.

För det första ville vi att kampanjen skulle kännas genuin och framkalla genuina reaktioner, vilket underlättades av att de tre är vänner i verkliga livet. För det andra har deras profiler en perfekt balans mellan humor och mode, vilket exakt speglar kampanjens kärna: att kombinera hög modegrad med en lekfull och humoristisk ton, förklarar Jade D’econzac Mbay.

Kampanjen har enligt Cure media redan fått mycket positiv feedback. Den har inte bara lyckats engagera målgruppen, den har också fångat Tiktoks eget teams intresse.

Vi är oerhört glada för den positiva feedback vi hittills har mottagit för vår kampanj. Bland annat har TikTok’s inhouse-team uttryckt sin beundran för kampanjen och betonat att den passar perfekt för plattformen.