De ska nå Gen-Z med flingfluencers: ”Tar vår fling till nästa nivå”

FV: Kevin Bang, Frida Jernspets, Dag Tolstoy och Kristin Larsson

När granolavarumärket Färsking nu lanserar sin nya produktkategori flingor, är målet att rikta in sig mot generation Z – eller ”Gen-Z” som de ofta kallas och är beteckningen för den målgrupp som är född mellan 1996 och 2015. För att lyckas med det har bolaget tagit sig an den populära plattformen Tiktok, och vägen till Gen-Z:s hjärtan stavas: influencers i samma ålder.

RELATERAT: Så vinner varumärken Gen Z och Millennials uppmärksamhet: ”Leder till högre ROI”

Vi hade kunnat göra en kampanj där vi berättar att våra flingor är veganska, utan tillsatt socker och supergoda. Men det är för generiskt och, ärligt talat, tråkigt. Vi ville göra detta på ett Färsking-sätt, säger Calle Rosengren, medgrundare och marknadschef på Färsking, i ett pressmeddelande.

Sju svenska Tiktok-kreatörer har signats som Färskings ”flingfluencers”. De ska, genom bland annat dejt-utmaningar och humoristiska tips på hur man svarar på ett privat meddelande på sociala medier, underhålla målgruppen. Kampanjen heter ”Flingguiden” – en lek med orden ”flingor” och ”fling” – och ska ”ge förslag på hur en fling kan utvecklas till något mer”.

Det är inte produkterna som är i fokus i kampanjen, utan ett ämne som vi vet att vår målgrupp ägnar mycket tankeverksamhet åt; kärlek, i en kanal där vi vet att vår målgrupp hänger en hel del och med en tonalitet som funkar på just den plattformen, säger Calle Rosengren och fortsätter:

Vi har gett våra TikTok-flingfluencers stor kreativ frihet så att innehållet blir så målgruppsnära som möjligt. Vi hoppas att vi genom kampanjen får människor att skratta och förhoppningsvis även att testa våra flingor. Och att de tycker om dem så mycket att de tar ”vår fling” till nästa nivå.

De influencers som ingår i kampanjen är Dag Tolstoy, Kevin Bang, Anthony Tajaddod, Kristin Larsson, Frida Jernspets, Isak Löb och Ella Magnusson.

Idé och koncept har tagits fram av byrån Story Relations, och kampanjen kommer att synas på Tiktok, Instagram, Snapchat, Youtube och i tunnelbanan i Stockholm.