Efter kändisframgångarna – Gekås VD avslöjar influencerstrategin: ”Stänger inga dörrar”

Pernilla Wahlgren och Patrik Levin

Artisten, kändisprofilen och influencern Pernilla Wahlgren har släppt sin fjärde modekollektion för Gekås i Ullared. Ett samarbete som drog igång första gången i mars 2020, och som varuhusets vd Patrik Levin beskriver som en succé. Han berättar, för Expressen, att försäljningen av den första kollektionen landade på över tio miljoner kronor.

Den tredje modesamlingen som Pernilla gjorde, som släpptes i våras, sålde också över förväntan. Och nu har man alltså krokat arm en fjärde gång.

”Pernilla Wahlgren Design” är utan tvekan ett av våra mest uppskattade designsamarbeten. Vi har sedan starten lanserat fyra kollektioner tillsammans med Pernilla och alla har tagits emot oerhört väl av våra kunder, och det gäller även årets höstkollektion, säger Patrik Levin, vd på Gekås Ullared, till Influens.se.

Den senaste kollektionen lanserades i slutet av förra veckan, men hade ”smyglanserats” i mitten av sommaren, avslöjar Patrik och förklarar att delar av kollektionen sedan dess har synts löpande i olika nedslag.

Den officiella premiärdagen och fullskaliga säljstarten var torsdag 9 september, och under den veckan sålde vi hela 15 200 plagg från Pernilla Wahlgren Design.

Planerar ni att göra fler kollektioner tillsammans med Pernilla?

Vi utvärderar alla samarbeten löpande. Men redan nu under hösten kommer vi att släppa en extra minikollektion med Pernilla, som kommer att ha fokus på ”Lounge Wear”.

Den kommande kollektionen ska släppas lagom till julklappshandeln och kommer att innehålla plagg som bland annat pyjamas, morgonrock, tofflor och mjukisset.

Som Patrik själv beskrev det är Pernillas kollektioner ”utan tvekan ett av varuhusets mest uppskattade designsamarbeten”, men företaget låter sig inte förblindas av framgångarna utan fortsätter satsa på andra samarbeten samtidigt.

Parallellt med Pernillas damkollektion går Glenn Strömbergs, tidigare fotbollsspelare och numera expertkommentator, herrmodeskollektion och Marie Serneholt, känd som sångerska, programledare och modell, har designat barnplagg.

Vi arbetar hela tiden med kundfokus och låter efterfrågan från våra kunder styra hur vi utvecklas, säger Patrik och fortsätter:

Vi är väldigt nöjda med de samarbeten vi har idag, och de har alla sålt väldigt bra utifrån sin avdelning och varugrupp. Men vi tittar också på hur vi kan utveckla detta segment ytterligare. Inte minst finns det stor utvecklingspotential och möjlighet att bredda de uppskattade modesamarbeten som vi redan har etablerat. Pernillas loungekollektion är ett gott exempel på det, och i höst introducerar vi även träningskläder i Glenn Strömberg Collection. Det blir roligt att se hur dessa nya inslag tas emot av Gekås kunder.

Vilka andra profiler skulle ni vilja göra ett samarbete med?

Vi stänger inga dörrar! Är det någon välkänd profil, kreatör eller varumärke som skulle vilja presentera ett samarbete som passar Gekås målgrupp så är det alltid intressant för oss att titta vidare på det.

Vad tittar ni främst på när ni ska göra ett samarbete med en profil?

När vi ingår nya samarbeten är det viktigt att det är en folklig och uppskattad profil som är ansiktet utåt. Personen ska vara uppskattad av våra kunder och kunna representera Gekås Ullared på ett bra sätt. Att kunden gillar profilen bakom varumärket tror jag är en grundförutsättning för att man ska vilja bära plagget. I kombination med riktigt bra design, kvalitet och pris förstås, avslutar Patrik Levin.