Emelie Nilsson: ”Så fick jag 100 000 nya följare på två månader”

Säsong 2, Avsnitt 49 

I detta avsnitt träffar vi Emelie Nilsson, en 28-årig småbarnsmamma och influencer från Gävle. Hon har snabbt blivit en av de största svenska profilerna på Tiktok med över 290 000 följare, samt 24 000 följare på Instagram. I Maktbarometern listades hon som den 11e mest inflytelserika på Tiktok. Emelie delar innehåll som ger en inblick i livet som småbarnsförälder och del av en kringresande hockeyfamilj. Hon beskriver sig själv som relativt ny på influencer-vägen, men har redan lyckats etablera sig kraftigt på sociala medier.

Emelie började med Tiktok under sin mammaledighet och det blev snabbt hennes huvudsakliga fokus. Hennes innehåll varierar från vardagsscener och humoristiska sketcher till ”dumma hockeyfrågor” och vloggar. Hennes följarskara växte explosionsartat efter att hon började publicera unikt innehåll som till exempel ”fem snabba frågor till min ettåring”, vilket gav henne miljontals visningar.

Balansen mellan offentlig persona och privatliv

Ett centralt tema i intervjun är balansen mellan hennes offentliga persona och hennes privatliv, särskilt som mamma. Emelie diskuterar också utmaningarna med att skapa innehåll och vara influencer samtidigt som hon hanterar familjelivet och de utmaningar som följer med att vara partner till en professionell hockeyspelare som ofta är på resande fot.

Emelie betonar vikten av att vara äkta och hitta unika vinklar i sitt innehåll för att engagera följare på Tiktok. Hon ger också råd till blivande innehållsskapare om vikten av att vara sig själv och att våga experimentera med olika typer av innehåll. Framtidsplanerna inkluderar att fortsätta växa på Tiktok och eventuellt utöka sin närvaro till andra plattformar som Youtube.

Sammanfattningsvis ger avsnittet en djupgående bild av Emelies liv som influencer, de kreativa processerna bakom hennes innehåll, och hur hon navigerar i utmaningarna som kommer med denna moderna karriär.

 


Emil Norberg är komiker och mediaprofil men ännu inte influencer. I podden ”Så blir du FUCKING influencer” träffar han Sveriges största influencers och experter på sociala medier, för att ta reda på ”hur man egentligen blir influencer och därmed blir rik, lycklig och älskad”. Med på resan har han med sig Influens.se.