Ett år efter starten – nu är de nominerade till årets byrå: ”Var inte rädd att sticka ut”

Linda Persson, grundare Bylp media

Står bakom Nordens största Tiktok-kampanj. 

Linda Persson har tidigare varit chefredaktör för Michaela Fornis nätmagasin. Förra året grundade hon sin egen byrå, Bylp media. På mindre än ett år har byrån både lyckats leda Nordens största Tiktok-kampanj och bli nominerad till Årets byrå.

Det känns först och främst väldigt, väldigt bra! Jag är oerhört tacksam för nomineringen  och för att så många har röstat på oss. Jag har knappt hunnit ta in att vi faktiskt är ett litet  bolag, det känns som att det var igår som det endast var jag som jobbade med Bylp Media, säger Linda Persson om nomineringen till Influens.

Jobbat mycket med startups

Att starta en egen byrå var enligt Linda Persson ett naturligt steg. Efter en tids arbete med marknadsföring i London valde hon att gå tillbaka till att vara konsult. Men snabbt blev kunderna för många för att hon skulle kunna klara av arbetet ensam. 

Så jag anställde, och  den organiska tillväxten har fortsatt sedan dess.

Enligt grundaren är det bland annat ett starkt fokus på Tiktok och en expertis i att driva nedladdningar till appar, som får byrån att sticka ut.

Vi har varit väldigt snabba på att anpassa oss efter nya sociala medier, algoritmer och är ett väldigt framåtlutat företag. Vi får saker att hända i en rasande fart, och har därför jobbat  mycket med startups.  

Nordens största Tiktok-kampanj

Trots ett relativt litet team och nya på marknaden har byrån redan lyckats genomföra Nordens största Tiktok-kampanj. Kampanjens gjordes för Smitten dating, en isländsk dating-app. Grundarna bakom appen hade nyligen lyckats få in 10 miljoner dollar för att expandera internationellt. Kampanjen resulterade enligt Bylp media bland annat i 300 nedslag, ett åttasiffrigt antal visningar, affischer och event på festivaler.

Jag  upplever att branschen kan vara ganska trög ibland och att det tar flera dagar att få svar  på ett mail, så jobbar inte vi. Byråns unga ålder gör också att vi kan röra oss snabbt,  hoppa på trender och testa nya saker. Vi har även jobbat med otroligt roliga och  kompetenta kunder som vågat testa nya strategier och inte är rädda för snabba byten, säger Linda Persson.

Kampanjen är, enligt Linda Persson, en del i att appen numera är den tredje mest nedladdade i sin kategori, men kampanjen är också en ständigt levande kampanj.

Med deras tillväxtmål går det inte en vecka utan att vi har aktiva samarbeten, och  kampanjerna utformas och optimeras allt eftersom vi får in ny data, årstiden byts eller en ny typ av användare ska attraheras. Det kreativa arbetet i denna kampanjen är ganska  annorlunda sett utifrån hur en vanlig influencerkampanj ser ut. Materialet här är extremt  anpassat efter målgruppen och ser väldigt organiskt ut. 

Receptet till en lyckad kampanj

När Influens frågar byrågrundaren om hon har några tips eller ett recept på en lyckad kampanj säger hon att det är svårt att ge, eftersom slutmålen varierar så mycket.

Men det jag skulle ta i beaktning för att nå sina mål med en kampanj är att; anpassa allt ifrån kanal till profil och material efter målgruppen, var inte rädd att sticka ut och göra något annorlunda, ha koll på datan och KPI:er och se till att ha en bra mix av fysisk och digital aktivitet.