Facebook blir Meta – satsar 1,3 miljarder på ”nästa generations influencers”

Mark Zuckerbergs (Skärmdump från programmet)

Igår kväll meddelande Facebooks grundare och vd Mark Zuckerberg, på företagets årliga konferens, att bolaget kommer att byta namn till Meta.

Men sociala medieplattformen Facebook kommer att behålla sitt namn. Namnbytet gäller endast företaget som står bakom Facebook-plattformen, Messenger, Instagram och Whatsapp, och från och med den första december kommer bolagets aktie att heta MVRS.

Anledningen är att Facebook har lagt stora resurser på att utveckla ett metaverse – en virtuell värld. Idag jobbar över 10 000 personer på företaget redan inom det området, med bland annat AR-glasögon som ska ta den framtida användaren in i den virtuella miljön

Vi är i början av nästa kapitel för internet, och det är nästa kapitel för vårt företag också, säger Mark Zuckerberg.

Mark Zuckerberg menar att framtiden för sociala medier och digital interaktion kommer att utspela sig just i en virtuell värld. Bolaget vill vara först på bollen och leda utveckligen av den nya sociala plattformen, liksom man gjorde med Facebook i början av 2000-talet.

Den nya plattformen som företaget jobbar på kommer att erbjuda användarna allt från sociala interaktioner till underhållning, spel, träning, jobb, utbildning och handel. Man hoppas att den virtuella världen kommer att inom nästa årtionde nå en miljard användare.

I den nya världen uppmärksammas även ”nästa generations influencers” som Facebook (snart Meta), har investerat 150 miljoner dollar – cirka 1,3 miljarder kronor – i för att ”utbilda och träna” kreatörerna.

Mer exakt håller företaget på att utbilda influencers inom AR kostnadsfritt. Hittills ska runt 22 000 kreatörer ha anmält sig till företagets grundkurs, vilket gör den till en av de mest efterfrågade kurserna som finns tillgängliga via Facebook.

Nu ska bolaget ha även lanserat en fortsättningskurs och ett certifieringsprogram för AR-kreatörer som efter avslutad kurs får ett Facebook-certifierat Spark AR Creator-märke. Det ska fungera som ett intyg för att man kan jobba som en AR-kreatör hos varumärken och byråer.