Färska siffror: Hanna Friberg slog 5 miljoner och ökade vinsten

Hanna Friberg (Foto: Instagram/Hanna Friberg)

Influencern Hanna Friberg, tidigare känd som Hannalicious i bloggvärlden, har idag över 225 000 följare på Instagram och cirka 41 000 prenumeranter på Youtube. I början på 2021 gjorde hon dessutom om sin blogg till en sajt där hennes läsare kan signa upp sig för nyhetsbrev och ”bli en del av ett forum”. På sajten uppdaterar Hanna även med traditionella blogginlägg där samarbeten och reklamlänkar ingår.

Vid sidan av sin egen influencerverksamhet driver hon även podcasten ”Måndagsvibe” med branschkollegan Lovisa ”Lojsan” Wallin. Duon har även startat en gemensam e-handelsbutik Are We Game, och har en rad framgångsrika samarbeten bakom sig med bland annat Corlin Eyewear.

RELATERAT: Här är Måndagsvibes första bokslut – intäkter på över 3 miljoner kronor

I december 2020 startade Hanna och Lovisa ett gemensamt aktiebolag som sköter allt som har med den gemensamma e-handelssatsningen att göra. Men för alla influencer- och samarbetsuppdrag faktureras Hannas del via det egna bolaget Hanna Friberg AB. Och nu har siffrorna för 2021 summerats i en årsrapport som Influens.se har fått ta del av.

Under fjolåret ökade intäkterna med cirka 15 procent och landade på drygt 5,3 miljoner kronor. Samtidigt steg även vinsten med runt 8 procent till 3,7 miljoner.