Fintechbolagets djupa insikt i influencerbanschen: ”Ska kännas sömlös”

Johanna Eklund

Hur lyckas man med influencer-samarbeten? Det är en kort, men återkommande fråga. Den sociala medievärlden består av flera plattformar där hundratusentals influencers i olika storlekar med olika målgrupper är aktiva. Utbudet är brett, och de flesta har nog förstått att det är viktigt att hitta en profil som både matchar varumärkets värderingar och som genuint gillar produkten eller tjänsten som annonseras. Men räcker det? Finns det någon garanti för ett lyckat samarbete?

Svaret är tyvärr nej, det finns inga garantier. Men fintechbolaget Anyfin har en strategi som har visat sig framgångsrik.

Marknadsföringen ska kännas sömlös, det är en utmaning att få folk att stanna och faktiskt kolla på ett samarbete. I dag är vi så himla vana att influencers gör samarbeten. Men med en stark strategi och omfattande omvärldsbevakning kommer man aldrig få slut på idéer, säger Johanna Eklund, PR- och marknadsansvarigpå Anyfin, till Influens.se.

Annons:
Annons:

”En omfattande omvärldsbevakning och nya idéer”, är kort sagt vad som krävs. Anyfin har nämligen satsat en hel del på att matcha sina tjänster med aktuella händelser för att skapa en så trovärdig marknadsföring som möjligt. 

Att använda aktuella händelser och situationer i vår marknadsföring, så kallad realtidsmarknadsföring, är något som vi strävar efter och bör sträva efter. Vi tror på det eftersom det gör marknadsföringen mer trovärdig och visar att vi är snabbfotade, säger Johanna Eklund.

Några exempel på den här typen av marknadsinsatser ägde till exempel rum i början av året med Sofia Wistam som delade ett inlägg om att hon fått en skyhög elräkning. Något Anyfin såg och hörde av sig till Sofia, ett samtal som ledde till ett samarbete där hon berättade om företagets tjänst “dela upp din elräkning” i sina kanaler. 

Ett annat exempel är kampanjen “klipp kreditkortet” där vi tillsammans med influencers ville uppmana till att klippa kreditkortet och istället använda pengar de redan har för att undvika höga räntor som kan tillkomma om du inte betalar i tid. En av profilerna vi valde för denna kampanj var Edvin Törnblom, som tidigare hade gått ut och pratat om hans före detta kreditkortsskulder, berättar Johanna Eklund.

Och det senaste exemplet är kopplat till Pernilla Sjöholm som var en av Simon Levievs – även känd som Tindersvindlaren – offer, som idag har en skuld på en halv miljon kronor. Tack vare Netflixdokumentären fick Pernilla en följarskara på drygt 300 000 på Instagram, och nu har hon sitt första influencer-samarbete med Anyfin.

Samarbetet kom på plats på kort tid, vi sträckte ut en hand till Pernilla i nära anslutning till dokumentärens lansering.

Har man alltid jobbat med influencers på samma sätt?

Historiskt så har strategin i princip varit densamma genom åren. I början hade vi dock endast en tjänst i appen, men i takt med att vi har utökat tjänsterna har vi även börjat fokusera mer på att bygga vårt varumärke och öppna upp för samtal om privatekonomi med hjälp av influencers, säger Johanna Eklund och fortsätter:

Två väldigt bra exempel på det är mini-serien Ekonomiterapi, som vi gjorde med Hanna “HanaPee” Persson och Anyfin House. Det är en serie i sex delar där sparekonomen Jan Bolmeson och psykologen Björn Hedensjö ska hjälpa Hanna, Edvin Törnblom, Julia Frändfors och Jacques Karlberg med deras privatekonomi.

Annons:
Annons:

Företagets mål är att hitta befintliga problem i samhället eller hos enskilda profiler som Anyfins tjänster kan lösa. Anyfin House var till exempel ett resultat av att ämnet privatekonomi ofta är kopplat till ångest och projektet skapade därför ett ”safe space” för ekonomisnack. Ett sätt att jobba med marknadsföring på som många profiler också ser ett värde i och vill associeras med. I det aktuella projektet deltog även profiler som Dag Tolstoy, Nadia Kandir, Rami Hanna, Elsa Ekman och Cassandra Klatzkow.

Hur fria är era briefer till influencers?

I och med att vi jobbar med konsumentkrediter så är lagstiftningen för vår marknadsföring väldigt strikt, och den behöver såklart våra influencers förhålla sig till. Men så länge våra profiler håller sig till det så älskar vi när de tar kreativ frihet.

Vad går ni efter när ni väljer ut profiler till samarbeten?

Vi som jobbar med influencers på Anyfin brukar gå igenom en liten checklista: Passar de vårt varumärke och värderingar? Passar deras målgrupp med vår? Är deras community engagerat? Vilka varumärken har de jobbat med tidigare? säger Johanna Eklund och tillägger:

Men fördelen med att jobba med micro-influencers är att deras engagemang är högre än vad det är hos macro-influencers.

Anyfin grundades 2017 och sedan 2019 jobbar bolaget aktivt med influencer marketing. Idag genomför företaget mellan 20 och 50 samarbeten varje månad, per marknad.

Det har med andra ord varit en stor del av vår strategi för marknadsföring fram till idag, och det kommer den att fortsätta vara.

Budgetmässigt, om vi räknar bort offline marketing skulle jag säga att vi spenderar runt en tredjedel eller mer av vår månatliga budget på influencers.

Vilka kanaler prioriterar ni idag högst och varför?

Det beror helt på vad KPI:erna är. Vill vi bygga på vårt community ”Pengar&Pepp” är det Facebook, vill vi bygga employer branding är det Linkedin, för brand awarness är det events och podcasts, som till exempel Anyfin House. Men historiskt sätt så är vi främst på Youtube och Instagram när det kommer till ren konvertering av nya kunder.

Slutligen, har du någon trendspaning inom influencer marketing?

Jag tror att vi kommer att se ett förnyat fokus på ansvar och mångfald. Några exempel på det är att Therese Lindgren inte längre gör reklam för fast fashion, och att flera nya influencer-byråer fokuserar på att nå en ung diversifierad målgrupp, säger Johanna Eklund och avslutar med:

Sen tror jag att svenska företag kommer “let loose” på TikTok. Se bara på företagen EasyJet och Duolingo. Vi har precis anställt en person som kommer att fokusera på att bygga upp Anyfins TikTok-konto. På TikTok kan företag vara mer avslappnade och testbaserade.