Företagets Super bowl-reklam får kritik – Tiktok-profil säger att de stal idén

Skärmbild från Cetaphils reklamfilm på Youtube / skärmbild från Sharon Mbabazi Tiktok

Cetaphils kampanj ”En ny sporttradition för pappor och döttrar” sägs ha många likheter med kreatörens Tiktok-klipp.

Det var i september 2023 som Tiktok-kreatören Sharon Mbabazi publicerade tre klipp, som visade hur hennes styvfar pratade med henne om fotboll och Taylor Swift. Samtalet utspelade sig samtidigt som kreatören utförde sin hudvårdsrutin. Klippen har sammanlagt fått flera miljoner visningar. 

Under årets Superbowl visade hudvårdsföretaget Cetaphil upp kampanjen ”En ny sporttradition för pappor och döttrar”. I annonsen som spelades upp syns en ung tjej sitta och titta på sin telefon medan hennes pappa ser på sport på tv. Pappan försöker föra en konversation som matchen men dottern är ointresserad. Senare sitter dottern och använder Cetaphil-produkter och genomför en hudvårdsrutin när sportkommentatorn presenterar “sportens mest kända fan”, vilket har antagits vara en referens till Taylor Swift.

Dottern och hennes pappa ses sedan dela en gemensam stund där pappan bland annat köper en matchtröja med nummer 13, vilket ska vara Taylor Swifts favoritnummer. Annonsen avslutas sedan med att de båda bär varsitt vänskapsarmband, något som ska ha blivit en populär trend under en av Taylor Swifts turnéer. 

Kritiserar företaget för att ha kopierat idén

Nu kritiserar Tiktok-kreatören reklamfilmen och anklagar företaget för att ha stulit idén. Sharon Mbabazi, såg flera likheter mellan sina egna Tiktok-videor och företagets reklamfilm. I ett uttalande på Tiktok säger hon att det inte bara var hur far och dotter hittade något gemensamt i sporten och Taylor Swift, hon tyckte också att personerna i filmen försökte efterlikna henne och hennes styvfar till utseendet. 

Alltså, Cetaphil kopierade verkligen de Tiktoks som jag gjorde med min styvpappa redan i september, säger Sharon Mbabazi i en video som lades ut på lördagen och fortsätter: 

Ni kunde åtminstone ha gett oss lite kredd.

Även kreatörens styvfar har uttalat sig och menar att företaget stulit konceptet rakt av.

Det är en fin historia ni berättar i reklamfilmen som visas på Super Bowl, men det är vår historia.

Reklambyrån nekar till anklagelserna

Craig Elimeliah, CCO för reklambyrån Prompt, som var med och tog fram kampanjen, förnekar att de kopierat kreatörens Tiktok-videor. Enligt honom har de aldrig sett filmerna. Samtidigt berättar han för Ad age att kreatören och hennes styvfar skulle delta i en uppföljande annons för Cetaphil.