Förvärvet gick i lås: ”Kommer skalas ut i Europa” – Cube ska slå 80 miljoner

Olof Lindblom och Claes Persson

För några veckor sedan meddelade Gigger Group, det noterade bolaget som sedan tidigare står bakom influencer marketing-byrån Collabs, att man ska förvärva influencernätverket Cube. Affären skulle landa på 75 miljoner kronor, något man nu bekräftar när förvärvet gått i lås.

Vi är glada över att äntligen vara i mål och väldigt förväntansfulla över att nu bli en del av Gigger Group, säger Olof Lindblom, vd på Cube, i ett pressmeddelande.

Cube redovisar preliminära siffror från januari till oktober 2021, där omsättningen beräknas landa på 69,4 miljoner kronor. Samtidigt beräknas vinsten (EBITDA) uppgå till 4,6 miljoner kronor. Cubes mål var att nå en omsättning på mellan 80 och 85 miljoner kronor under 2021, och enligt de preliminära siffrorna ligger man i linje med den förväntade utvecklingen.

Når bolaget en omsättning om 80 till 85 miljoner kronor i år, kan prislappen för förvärvet öka till mellan 81,2 och 87,5 miljoner koronor. Detta eftersom köpeskillingen landade på 75 miljoner kronor, men om Cubes nettoomsättning 2021 överstiger 75 miljoner kronor i kombination med ett positivt EBITDA-resultat ligger tilläggsköpeskillingen på 1,25 miljoner kronor per varje miljontal kronor över 75 miljoner under 2021.

Förvärvet av Cube bekräftar vår strategi att förvärva SaaS-bolag och att komplettera med starka tjänstebolag. Cube och Collabs gör tillsammans vår influencerdivision till en kraftfull enhet som kommer att kunna skalas ut i Europa och världen, men som också kan dominera den nordiska marknaden, säger Claes Persson, vd för Gigger Group AB, och fortsätter:

Ser man på marknadsvärdering av liknande verksamheter med plattform och byråverksamhet, som exempelvis Tourn eller Cure Media med marknadsvärden på cirka 500 miljoner kronor, så är det inte orimligt att anta att divisionen influencer marketing med samma eller bättre förutsättningar bör kunna värderas i paritet med dem. Jag är extremt nöjd att slå ned ännu en milstolpe på den utstakade vägen med att genomföra det vi sagt att vi ska göra. Vi välkomnar att få ombord det kompetenta Cube-gänget och ser fram emot att vidareutveckla affären tillsammans med dem.

Den del av den stora planen är att förmedla en del av Cubes tjänster via Collabs plattform, det är några synergieffekter som beräknas få full effekt under verksamhetsåret 2022.

Vi blir en del av en framåtlutad, innovativ bolagsgrupp och nu ska vi dela med oss av vår expertis och samtidigt suga in så mycket kunskap som möjligt från alla nya kollegor. Vår gemensamma resa börjar nu och i steg ett ska vi skapa marknadens bästa erbjudande inom influencer marketing och implementera Collabs plattform i Cubes verksamhet, för att kunna fortsätta skala vår affär, säger Olof Lindblom.

Influens.se har gjort en intervju med Olof Lindblom om bolagets framtid och vad förvärvet betyder för Cube.