Omvärldsläget har dock sänkt resultatet rejält, minus 18 miljoner kronor under första halvåret 2022.
Idag släppte Syncro Group sin rapport för årets andra kvartal. Det blir också vd:n Magnus Wintermans första halvårsrapport sen han tillträdde på sin post förste januari. Det blev ett lyckat första halvår om man ser till omsättningen som ökade med 182 procent från 31 miljoner till 87,5 miljoner kronor. Även Q2 gick bättre än 2021 med en ökning från 21 miljoner till cirka 50 miljoner, en ökning med 137 procent.
Syncro Groups influencer marketing-affärsområde har genomgått en från bolaget målmedveten förändringsresa som kommunicerats redan vid förvärven av influencer marketingbolagen WeAreCube och Collabs. Det arbetet har pågått intensivt under första halvåret 2022 och genom lanseringen av Collabs nya SaaS-plattform har vi nu ett samlat marknadserbjudande inom influencer marketingbranschen, säger Magnus Winterman i rapporten.
LÄS ÄVEN: Syncro-gruppen tillsätter ny VD: ”Ska trimma verksamheten”
Men även om det gick bra för omsättningen så är det fortfarande röda siffror på sista raden. Rörelseresultatet (EBITDA) i Q2 slutade på minus 8,5 miljoner, och sammanlagt backade man 18 miljoner kronor under det första halvåret.
Det är i den svenska marknaden det har haft störst påverkan då ett par tongivande kunder har varit tvungna att skjuta upp planerade influencer marketingkampanjer, främst beroende på att deras produkter och varor inte har kunnat säljas i den omfattningen de hade planerat. Detta beror i sin tur på att de har varit beroende av leveranser av komponenter från länder där tillverkningen strypts på grund av yttre omständigheter.
Influens.se har nyligen skrivit om att WeAreCube och Collabs ska bli ett ”Ett Google för influencer marketing”.
Syncro Group är inte längre en start-up, vi har tagit steget till att vara en scale-up som har kommit igenom de flesta utmaningarna i att identifiera synergier mellan bolagen i gruppen vilket resultaten kommer att visa det närmaste halvåret, säger Syncros vd Magnus Winterman.