CUBE och Collabs re-lanseras: ”Ett Google för influencer marketing”

Olof Lindblom och Fredrik Grufvisare

“Vad vi vet är vi helt ensamma i världen”, säger bolagen som idag lanserar en helt ny plattform för annonsörer och influencers.

Det har gått cirka åtta månader sedan influencerbyrån Cube och SaaS-bolaget Collabs hamnade under Syncro-koncernens tak. Nu ny-lanseras båda varumärkena för att tillsammans erbjuda något som, enligt bolagen, saknats på marknaden.

Vad vi vet är vi helt ensamma i världen om att kunna erbjuda alla bolag, som har någon typ av influencer strategi, en heltäckande lösning. Oavsett om de vill outsourca hela uppdraget, eller bygga upp ett influencer marketing team in-house, säger Olof Lindblom, vd på Cube, i ett pressmeddelande.

LÄS ÄVEN: Cubes moderbolag krossar 90 miljoner: ”Ska korsbefrukta varandras affärsmodeller”

Collabs lanserar nu sin nya plattform, som man beskriver som ”ett Google för influencer marketing”. Med hjälp av AI:n som driver plattformen ska man kunna analysera kreatörers hela flöden, och få influencerprofiler kategoriserade på bild, hashtag, ordval, följarbeteenden och kontext.

Detta innebär att våra kunder för första gången nu kan scouta och identifiera influencers som passar både varumärke och produkt, oavsett bransch, nisch eller marknad. Söker användaren på “second hand fashion”, så presenteras de profiler som genuint är intresserade av retro-plagg, vintage och mode, säger Fredrik Grufvisare, vd på Collabs.

Eftersom motorn kan identifiera och rekommendera kreatörer inom vilken bransch eller intresse-nisch som helst, blir det nu för första gången enkelt för vem som helst, var som helst, att bedriva influencer marketing, oavsett tidigare erfarenhet.

Men förutom att möjliggöra sökandet efter influencers, innefattar plattformen också ett projektverktyg och ett databibliotek som analyserar hundratals KPI:er för varje kampanj.

Vi har i vår mening byggt ett komplett verktyg för in-house team, säger Fredrik Grufvisare och fortsätter:

Uttrycken “utmana allt” och “gör det enkelt” har varit två centrala ledmotiv för hur vi valt att utveckla den nya funktionaliteten i plattformen. Så här på lanseringsdagen är jag oerhört stolt.

Olof Lindblom tillägger:

Via plattformen kan vi nu gå in med majoriteten av våra tjänster på nya marknader där vi tidigare inte haft lokal kännedom kring influencer marketinglandskapet. Vi kan scouta, föra dialog, och upphandla influencers samt optimera och tracka våra kampanjer via Collabs. Detta innebär att vi både kan växa vår affär med nordiska kunder som vill ut i Europa och approchera kunder som upphandlar dessa tjänster på en global marknad.

Framtiden känns enormt spännande och vi kommer att fortsätta driva branschen framåt.

Collabs nya plattform är från start tillgänglig i fem länder; Sverige, Norge, Finland, Danmark och Nederländerna. Planen är dock att under hösten öppna upp tjänsten för samtliga europeiska länder och USA.

Collabs nya plattform motsvarar precis det vi vill att Syncro Group ska stå för: globalt skalbara och fullkomligt nyskapande tekniska lösningar som är verksamma på marknader i kraftig tillväxt. Fredrik Grufvisare och hans team i Collabs har visat vilken styrka som finns i bolaget, genom deras målmedvetna och nyskapande affärstänk är det lätt att förstå de potentiella kundernas iver att ansluta till plattformen. Det ska bli oerhört spännande att följa Collabs fortsatta utveckling efter dagens lansering med det konkurrensmässiga försprång detta innebär för bolaget, säger Magnus Winterman, vd och koncernchef Syncro Group.