Han ska skriva den första svenska kurslitteraturen om influencer marketing

Johannes Gustavsson

Influencerbranschen växer, nya profiler tar plats i det sociala medielandskapet och vinner marknadsandelar och branschen omsätter miljarder varje år. Men ändå så finns det fortfarande en del frågetecken kring hur man ska eller bör jobba som influencer eller med influencers. Det saknas en del ramverk, riktlinjer och standarder. Men yrket finns och marknadsföringsmetoden är en av de mest framgångsrika i dagens samhälle.

Göteborgaren Johannes Gustavsson, som är föreläsare, konsult, rådgivare och som nyligen startade influencer-agenturen Infly, har nu fått i uppdrag att ta fram svenskspråkig kurslitteratur med fokus på influencer marketing. Något som ingen annan har tagit sig an tidigare.

Vad jag vet så finns det ingen svensk kurslitteratur av den här typen idag, och det är en uppfattning som läromedelsförlagen som jag har pratat med delar. Att det saknas. Det som finns är vissa kapitel i marknadsföringskurslitteratur som tar upp influencer marketing. Men det är mest en parantes med tanke på att det är nu företag börjar få upp ögonen för det. Sen finns det så klart på engelska, men det är det svenska perspektivet som jag har saknat, säger Johannes till Influens.se.

Det finns dock en bra bok på svenska – Linda Hörnfeldts ”Yrke: Influencer”. Men den är för dem som vill bli influencers, min är fokuserad på branschen och för dem som ska jobba med influencers. Så jag hoppas att våra böcker kan komplettera varandra.

Johannes har skrivit ett förlagsavtal med Sanoma Utbildning med arbetstiteln ”Influencer marketing i praktiken”, kurslitteratur på eftergymnasial nivå som planeras vara klar i höst nästa år.

Hur kommer det sig att du har fått det här uppdraget? 

I grund och botten handlar det om att jag själv saknade kurslitteratur på området. Jag undervisar en del inom influencer marketing på bland annat Sälj & Marknadshögskolan och även om det funkar att köra egna föreläsningar och diskutera utifrån dem, så är det inte helt optimalt. Sen har jag pratat med flera olika förlag och ganska många aktörer, såväl utbildare inom yrkeshögskolan som lärare på universitetet och högskolor, som har delat min uppfattning och som har visat stort intresse.

Att skriva en sådan bok är ett stort uppdrag, och något man nog måste förbereda sig inför. Hur gör du? 

Jag kommer att sluka en massa material! Jag ska läsa böcker, gräver i forskningsarkiven, lyssnar på poddar, tittar på dokumentärer… Om man har tips på var jag borde hämta information får man gärna höra av sig till mig! Jag kommer längs vägen också ta hjälp av både influencers, forskare och branschfolk. Även där får man gärna komma med tips på personer som jag borde komma i kontakt med.

Men influencers kommer givetvis också att få komma till tals i boken. Jag ska prata med några av de största i Sverige inom sina respektive områden. Både för att få in deras input, men också för rena intervjuer om deras syn på influencerskapet.

Boken kommer att ta upp alla delar en person som ska jobba med influencer marketing behöver veta. Men arbetet börjar långt innan själva bokskrivandet sätter igång.

Vi kommer att börja med att definiera vad en influencer är och titta närmare på saker så som varför människor ens följer influencers. Vi kommer sedan att gå vidare till mer praktiska områden, så som avtalsskrivning, prissättning, reklammärkning, förmånsbeskattning på pressutskick och liknande. Boken kommer att bestå av fakta och forskning, som varvas med intervjuer och konkreta cases.

Finns det något ämne som du tycker är extra viktigt att ta med?

Eftersom influenceryrket fortfarande saknar många ramar, så finns det en hel del olika områden som man skulle kunna välja som de allra viktigaste. Men prissättning – alltså vad är det man egentligen betalar för och vad ingår i ett samarbete – är en sak som jag själv ofta upplever att det finns många frågor kring, när jag jobbar med till exempel Infly och pratar med kunder. Så vad som egentligen gäller vid reklammärkning, vad man betalar för eller olika modeller för prissättning.

Vad tror du kan komma att bli en utmaning när du ska ta fram en sån här bok?

Att hålla den relativt tidlös! Influencer marketing-branschen förändras ju så oerhört snabbt och det gör det svårt att hänga med. Vi tänker oss dock en ganska hög revideringstakt, alltså att nya uppdaterade utgåvor kommer att komma ut med jämna mellanrum. Men många av principerna kring till exempel hur man väljer rätt influencer för rätt kampanj är ju ofta desamma.

Syftet med boken är att den ska användas av studenter inom marknad och kommunikation. Men Johannes hoppas att den också kommer att vara med och forma influenceryrket och de ramar som ännu inte är nedskrivna.

Boken jag skriver är främst för dem som jobbar, eller kommer att jobba, med influencers och influencer marketing. Förhoppningen är dock att även influencers ska kunna vända sig till den. Målet är att boken ska hjälpa till att skapa en bättre bransch vilket i förlängningen, om framtidens marknadsförare och kommunikatörer vet hur influencer marketing fungerar, kommer att gynna den enskilda influencern i det långa loppet.

Boken, som ännu bara har en arbetstitel, är Johannes Gustavsson andra bok. Den första ”Uppfödd på nätet” gavs ut i september 2019 och handlar om bland annat sociala medier, skärmtid och näthat.

Men det här kurslitteraturen är alltså en helt fristående bok som inte är en fortsättning på min första, och här ligger fokus uteslutande på läromedel.

Kommer det bli fler böcker i ämnet?

Vi får väl se! Jag är övertygad om att mycket kommer att hända i influencer-branschen framöver. Inte minst när det kommer till liveshopping, ”community selling” och så vidare. Men det får framtiden utvisa, avslutar Johannes.