Han testade att vara Youtuber – nu kräver staten 44 000 kronor: ”Ruinerar mig”

”Influencers fanns inte när arbetslöshetsersättningen skapades”.

När Halmstadbon och journalisten Otto Ekevi gick på a-kassa startade han en Youtubekanal, för att ha något att göra medan har var arbetslös. Under åtta månader tjänade han cirka 5000 kronor på annonsintäkter och Swishdonationer från tittare. Det rapporterar SVT.

Annons:
Annons:

Men en dag fick Otto ett brev som krävde att han ska betala tillbaka all ersättning han har fått under de månader som han har drivit sin kanal på Youtube, nära 44 000 kronor.

De ser att jag lägger upp filmer och reportage på Youtube, och det betraktas som näringsverksamhet, säger Otto Ekevi till SVT. 

Det ruinerar mig att vara med i a-kassan. Det är coronaår och jag har haft en liten Youtubekanal samtidigt som jag är arbetslös. För det ska a-kassan ha tillbaka allt som de har hjälpt mig med. 

På tre månader tjänade Otto totalt 886 kronor. Han menar att regelerna är förlegade och otidsenliga. 

Det är så lite pengar att man inte har råd att köpa knäckebröd för det. Var går gränsen? Om jag hade lagt upp mitt Swishnummer på Instagram, är jag egenföretagare då? Om jag tjänar en krona om året, är jag då egenföretagare? 

Journalisternas Arbetslöshetskassa uppmanar Otto att återkomma med synpunkter på händelsen. Något som kan påverka den slutliga summan på återbetalningskravet. 

Annons:
Annons:

Sveriges a-kassor, a-kassornas service- och intresseorganisation, menar dock att det inte handlar om att någon bara lägger upp ett klipp på Youtube och att det omedelbart då räknas som någon form av näringsverksamhet. Däremot om man marknadsför egna eller andra produkter och ber om att få pengar, då klassas det som en näringsverksamhet, förklarar Ulf Hellstenius, juridikchef på Sveriges a-kassor, för SVT.

SVT:s journalist frågar om det räcker att skriva sitt Swishnummer på sociala medier för att det ska räknas som en näringsverksamhet.

Jag vet inte, svarar Ulf. Det är en helhetsbedömning. Men man ska också ha med sig att den nya tidens ärenden, med influencers och Youtubekanaler och liknande, fanns inte när arbetslöshetsersättningen eller arbetslöshetsförsäkringen skapades.

I dagsläget ligger uppdraget att se över arbetslöshetsförsäkringen på bordet, förklarar Ulf men tillägger att det är oklart i vilken mån det ska lösa problem kopplade till det här ämnet.