Hanna Öberg slår 1 miljon på Youtube – ”jag tackar nej till i princip allt”

Hanna Öberg

”En milstolpe”.

Idag firar träningsprofilen Hanna Öberg en miljon prenumeranter på Youtube. En drömgräns som inte många svenska kreatörer nått ännu.

Det känns overkligt! Det är en milstolpe jag inte trodde att jag skulle nå när jag startade kanalen, säger Hanna Öberg till Influens.se.

Hanna startade sin kanal i slutet av 2016 och det tog henne alltså cirka sju år att nå miljonvallen på plattformen. Kanalen fokuserar på innehåll kring träning och hälsa, och bjuder på instruerande videos samt tips och råd. Men hon visar även delar av sitt personliga liv som egenföretagare och småbarnsförälder.

Jag tror att det har funnits två viktiga faktorer som möjliggjort kanalens stora tillväxt över tid. Den ena är att jag alltid har fokuserat på att ge värde till tittarna, till exempel att ge tips och råd kring träning och hälsa eller att dela mina träningsupplägg och pass. Den andra är att jag alltid försökt vara mig själv och visa upp min personliga sida ”i rutan”, så att tittarna känner att de fått lära känna mig på riktigt, säger Hanna Öberg.

Innebär detta något förändring på kanalen? 

Överlag, nej. Kanalens fokus kommer fortsatt vara att ge värde kring träning och hälsa till tittarna, min ambition är att alltid vara informativ och utbildande i mina videos samtidigt som jag bjuder på mig själv.

Vilket är ditt nya mål nu, när du nått en miljon prenumeranter?

Målet framåt är att fortsätta ha en positiv tillväxt för kanalen, månad efter månad, precis som vi hittills haft sedan start.

Vad kan du ge för råd till nya kreatörer som börjar sin Youtube-resa nu? 

Det finns några viktiga delar som jag direkt tänker på: Ge värde, tittarna måste få ut något konkret av att titta på dina videos, och var tydlig med att genom tal eller bild kommunicera det tidigt i videon. Var genuin och bjud på dig själv, det blir annars lätt opersonligt och tråkigt vilket gör att du bara blir en i mängden. Supporta upp din kanal genom att posta Youtube Shorts (Youtubes motsvarighet till Tiktok). Shorts får väldigt mycket exponering och uppmärksamhet av plattformen just nu, så det är ett bra tillägg för ökad räckvidd.

Förutom Youtube har Hanna även en stark kanal på Instagram, där hon har över 2,2 miljoner följare.

Vad är planen för den kanalen? 

Även där siktar jag på fortsatt tillväxt. Instagram är mer ”short form content” som kompletterar Youtube, som fokuserar på mer long form, väldigt bra.

Hanna Öberg, som inte ska blandas ihop med skidskytten med samma namn, driver idag också appen Ownu, en tränings-prenumerationstjänst, samt onlinebutiken Ownufit där hon bland annat säljer träningskläder. En verksamhet som omsatte 23,5 miljoner under förra året med en vinst på 2,4 miljoner kronor.

Vilka nya dörrar öppnas med så stora följarskaror?

Med de kanaler och den tillväxten jag har kommer såklart mycket förfrågningar om samarbeten och andra typer av kommersiella erbjudanden. Men jag tackar nej till i princip allt, och istället fokuserar jag majoriteten av min tid åt mitt egna varumärke Ownu. Min passion ligger i att hjälpa och stötta kvinnor till en stark och aktiv livsstil, och det gör jag bäst genom min egen business. Utöver Ownu så har jag enbart ett externt samarbete, avslutar Hanna Öberg.