Hela listan – här är de influencers som kan vinna branschens stora tävling

FV: Sanna Guidetti, Matilda Djerf, Dag Tolstoy, Klara Elvgren, Mauri Hermundsson, Philippa Parnevik, Margareta Grääs och Therese Lindgren

”Profiler och initiativ som gjort skillnad och utvecklat branschen”.

Branschens stora tävling Influens Awards är igång och juryn har nu satt upp en lista på de nominerade, i de olika tävlingskategorierna. Vinnarna kommer att presenteras den 20 september under årets upplaga av eventet Influencer Marketing Summit.

LÄS ÄVEN: Heta namn ska avgöra branschens viktigaste tävling – ”väldigt inspirerande”

Juryn meddelar att branschen varit duktig på att skicka in nomineringar till tävlingen, och att det inte varit helt lätt att välja ut slut femman i varje kategori.

Vi i jurygruppen är nu enade i besluten om de nominerade, och vi anser att de bidragit med innovation, påverkanskraft och resultat som kan härledas till målsättning, säger Ruby Jankkila, juryordförande i Influens Awards, i ett pressmeddelande.

Det känns väldigt bra att konstatera att här finns fantastiska personer som varit med och bidragit till branschen med inspiration och blivit dagens digitala ledare som andra faktiskt vill följa och lyssna till, samt till en stor mångfald.

Annons:
Annons:

De som landat i slut nomineringen i kategorin Årets Influencer är Matilda Djerf, Carl Hedin, Therese Lindgren, Emil Henrhon och Mauri Hermundsson.

Influencerprofilerna har under 2021 och 2022 utmärkt sig särskilt. Det kan handla om ett projekt, samarbete, koncept eller speciellt inflytande som influencern åstadkommit.

De fem namn som nu kan röstas fram i kategorin Årets Nykomling är profilerna Saskia Cort, Nadia Kenza, Mitthanja, Louise Lundberg och Christopher Åström.

Som nykomling har man tidigare varit oetablerad och skall under året 2021 och 2022 ha startat en eller flera sociala medie-kanaler, där man gjort flera kundsamarbeten. Man ska även ha spelat en betydande roll som influencer, eller i genomförandet i ett kundprojekt.

LÄS ÄVEN: Influens.se lanserar Influens Awards – Sveriges första influencer marketing-tävling

I kategorin Årets influencer på Instagram hittar vi profilerna Ekotipset, Asabea Britton, Sanna Guidetti, Ditte Svanfeldt och Dag Tolstoy.

Årets influencer på Instagram är en person som varit inflytelserik och som maximerat potentialen på plattformen. Personen har påverkat sin målgrupp på ett positivt sätt och gjort strategiska val för att växa och påverka andra.

De som tagit plats i kategorin Årets influencer på Tiktok är Lalash.b, Vendela sarajkarriii, Emil Henrohn, Annie Samuelsson och Helan Shabani (Gudomlig mat).

Årets Influencer på Tiktok är den som bäst använt plattformen för att påverka på ett kreativt sätt, och som använt sig av plattformens community och kultur på ett inspirerande sätt.

Annons:
Annons:

De youtubers som hamnat i slutfemman i kategorin Årets influencer på YouTube är Uppdrag Mat, Camilla Hamid, Klara Elvgren (Tanbyklara), Louise Jorge och Margareta Grääs.

Årets influencer på YouTube har bjudit in sina följare till en kanal för underhållning, och där kanalen knutit sig an en stark community. Kanalen erbjuder kreativitet och är inspirerande i sin tid.

En kategori som uppmärksammar initiativ som mer eller mindre gjort skillnad är Årets Initiativ, och där har tre satsningar från året som gått nominerats; Philippa Parnevik och Skin plans uvstrålnings-produkt och kampanj, Therese Lindgren kravlista på samarbeten samt Svarthistoria.

Här belönas ett initiativ där man med hjälp av sin kanal har ökat kunskapen om en företeelse som bidragit till social impact. Initiativet ska ha lyft fram ett problem som behöver uppmärksammas där man bidraget till skillnad med hjälp av den action man tagit.

En av tävlingskategorierna står Influencer Marketing Summits partner Showroom för, och den kategorin som företaget har nominerat i är Årets Liveshopping. Här är de tre företag, med respektive motiveringar, som Showroom har valt ut:

Arken Zoo: Liveshopping har länge varit en del av deras marknadsstrategi – de har byggt upp en trogen och engagerad målgrupp med sina unika liveshower. De är informativa, kunskapsbärande och framförallt underhållande.

Pure Female: Definitionen av att komma in som en underdog och ta branschen med storm. Redan vid deras första liveshow nådde de sina mål för tittarsiffror och publiken tog emot deras innehåll med öppen famn.

Kjell & Co: Med sina kjellfluencers har de visat vägen och testat allt från a till ö inom liveshopping. Som veteran har de kontinuerligt visat på höga tittarsiffror och de fortsätter att inspirera inom branschen.

Läs mer om tävlingen här och röstar på dina favoriter fram till den 14 september.