Här är Klarnas plattform för influencer-samarbeten: ”Försäljningen har tredubblats”

”Förvandlar räckvidd till intäkter”.

Nu har betalbolaget Klarna släppt en ny plattform – som fått namnet ”Creator Platform”. Den nya sajten riktar sig till e-handlare och influencers, och ska hjälpa parterna matchas ihop till kommande samarbeten. Dessutom ska e-handlare och influencers kunna analysera och spåra hur enskilda samarbeten presterar i realtid, samt hantera slutfaktureringen på plattformen.

I stället för att teckna individuella kontrakt för varje nytt partnerskap får kreatörer direkt tillgång till några av världens ledande varumärken och kan välja bland tusentals produkter att rekommendera till sina följare, skriver Klarna i ett pressmeddelande.

E-handlare kan även söka i en databas, som innehåller 500 000 kreatörer, för att själva hitta en relevant profil. Företagen kan då spåra influencerns resultat, till exempel trafik, försäljning och konverteringsfrekvens. Klarna har även adderat filter som kan visa vilka produkter som kan passa vilka influencers bäst.

Detta hjälper den enskilda e-handlaren att återinvestera i högpresterande influencer-samarbeten för att maximera avkastningen.

Creator Platform lanseras idag i 45 länder, däribland Sverige. Plattformen har även redan börjat etableras i USA. Enligt Klarna har en del e-handlare, som idag använder plattformen, tredubblat den genomsnittliga försäljningen från influencer-samarbeten samtidigt som man minskat tiden man lägger på att hitta rätt partnerskap med upp till 80 procent.

Varje minut som en kreatör lägger på administrativa uppgifter är förlorad tid som hade kunnat läggas på att skapa engagerande innehåll i stället. Klarna vill underlätta kreatörers arbete genom att ge tillgång till affiliate-partnerskap, varumärkeskampanjer och aktiveringar tillsammans med världens ledande varumärken. Samtidigt kan Klarna hjälpa handlare att identifiera vilka talanger som passar deras varumärken vilket tar bort gissningarna från influencer-samarbeten, säger Martin Landen, Head of Social Shopping på Klarna.

Plattformen gör det möjligt för Klarna att utöka sitt affiliate marketing-erbjudande, en verksamhet som, enligt betalbolaget, genererar 600 miljoner leads varje år till Klarnas anslutna handlare.

Med Klarnas gränssnitt är Creator Platform ett måste för alla typer av kreatörer, oavsett om du precis har börjat eller redan har ett stort antal följare. Genom att välja mellan tusentals produkter att rekommendera till följarna är det enklare än någonsin att förvandla räckvidd till intäkt. Med realtidsinsikter i en snygg översikt upptäcker du snabbt vilka produkter som följarna uppskattar, vilket gör det enklare att skapa bättre och mer relevant innehåll, säger Emilia de Poret, kreatör och Fashion Director på Klarna.