Hickap-syskonen satsar hårt på Tiktok: ”Lite mer extremt nu”

Wilma Holmqvist

Den hårda Tiktok satsningen är också ett led i utlandslanseringen av Hickap.

Syskonparet Wilma och Emil Holmqvist har sakta men säkert byggt upp sina kanaler och sitt företag via Youtube och vidare till Instagram. Från det att de startade sitt eget varumärke Hickap, som började med att sälja sminkborstar, så har de varit flitiga med att använda sociala medier till sin annonsering. Som Influens.se skrivit. tidigare så ändras kartan för sociala medier. Till exempel så ändrar Instagram sin algoritm för att premiera innehåll med mer videos och reels för att ta upp kampen mot Tiktok. I en intervju med Breakit säger Wilma att det inte behöver vara negativt.

Nej, algoritmerna ändras alltid, även om det är lite mer extremt nu. Men det behöver inte vara negativt. Det ger möjlighet för fler personer att växa och hitta sin grej. Det är vårt jobb att alltid vara aktiva och veta hur man ska göra, säger Wilma Holmqvist.

Eftersom syskonen startade sin bana på Youtube så ser de Tiktok och Instagrams nya algoritmer mer som en fördel eftersom de är vana vid det rörliga materialet. När de nu ska försöka lansera sitt varumärke utanför Sveriges gränser stöter de på samma problem som Caia, Wilma är likt Bianca inte en stor och känd influencer där som här.

Det blir absolut en utmaning. Det tar generellt lång tid att bygga varumärke på en ny marknad, och det har tagit lång tid även i Sverige. Men planen är likt Sverige att bygga det utifrån influencers där vi kommer satsa mycket på Tiktok, Säger Wilma och fortsätter: Det är en superviktig kanal. Det är lite tillbaka till Youtube. Vi har alltid trott på rörligt content. Du kan få ut så mycket mer av ett kortklipp på tio sekunder än en bild på Instagram. Därför kommer videoformat gå hem mer.

Annonseringen på Facebook har varit stor och man har använt sig av andra influencers men nu är det enligt Emil Holmqvist mycket krut på just Tiktok.

I dagsläget lägger vi lika mycket på Tiktok som Facebook och betalda influencers, säger Emil Holmqvist.

På Tiktok är det precis som i de övriga kanalerna, Wilma är större än sin bror Emil. Han har 52.100 följare och Wilma ligger på 101.800 följare. Inriktningarna är lite olika där Wilma satsar mer på livstil och Emil på innehåll med hus och byggnader. Varumärket Hickap ligger lite efter med sina 10.800 följare. Här är fokus detsamma som på andra sociala plattformar, sminkrutiner blandat med hacks. Trots att de har större följarskaror på Instagram så tror de att det kan vara över för Instagram som den viktigaste kanalen.

Det skulle kunna hända som för Facebook för några år sedan att det dör ut, absolut. Det är inte helt omöjligt att Instagram inte kommer vara den mest populära appen.