Högst engagemang hos jätteinfluencers – sämst bland micro

Armaan Mehta, medgrundare Odore

Att anlita mindre influencers har blivit allt mer populärt. Nu talas det till och med om nanoinfluencers som alltså kan ha mycket få följare men ändå vara intressanta ur ett kommersiellt perspektiv.

Enligt en ny undersökning, utförd av marknadsförings- och analysföretaget Odore, så är det fortfarande influencerjättarna som levererar bäst resultat. I alla fall när det gäller skönhetskampanjer, vilket var det som undersökningen riktade in sig på.

Microinfluencers har ökat i popularitet de senaste åren och för nya varumärken passar de ofta perfekt till de kunder de vill rikta in sig på och de budgetar de har. Och, viktigare, vi har själva sett att de kan leverera på viktiga mätvärden, säger Armaan Mehta, medgrundare på Odore.

Annons:
Annons:

I testet särskiljde man bland annat mellan influencers med över en miljon följare och microinfluencers med under 50 000. När dessa sedan erbjöd följarna att få testa en gratisprodukt så visade det sig att jättarna fick mest signups och engagemang i proportion till antalet följare. Testet hade flera delar där man bland annat kunde få produkten och även tacka ja till framtida information från företaget.

Trots att mindre influencers ofta målas ut som en grupp som har mer engagerade följare så reflekterades detta alltså inte i testet.

Det går inte att förneka att stora influencers fortfarande är kung när det gäller kommersiell avkastning. Syftet med varje produktprovs-kampanj är att driva engagemang och konvertering, och denna undersökning visar att räckvidd direkt kan översättas till data och kundengagemang, säger Armaan Mehta.

Influencers med över 1 miljon följare hade högst engagemang i testet. Detta följt av de med 100 000-500 000 följare, vars följare också var de snabbaste att signa upp. Microinfluencers hade sämst engagemang (proportionerligt) och deras följare var också segast att nappa på erbjudandet.

Annons:
Annons:

Enligt Odore så är följares engagemang i provkampanjer en stark indikation för riktig försäljning.