Hon vände handikapp till entreprenörskap: “Alltid varit svårt att få jobb”

Matilda Allan, grundare av UGC-butiken

Influens intervjuar grundaren av byrån som vill vara en nice guy i marknadsföringsbranschen.

Matilda Allan föddes med en hand, något som gjort det svårt för henne att få jobb, eftersom man i många yrken behöver använda två händer.

Jag fick alltid de där jobben som jag tyckte var lite mindre roliga, till exempel telefonförsäljare och så vidare, berättar hon för Influens.

Något hon tyckte var roligare var att skapa innehåll för sociala medier. Det var när hon blev verifierad Tiktok-kreatör som karriären tog fart, med start på Wayne’s Coffees huvudkontor, som lokal marknadsförare. Sedan slutet av 2022 driver hon UGC-butiken, en byrå som drog in 2,7 miljoner kronor sitt första räkenskapsår.

“Det som inte var möjligt för mig vill jag göra möjligt för andra”

På Tiktok pratar Matilda Allan ofta och öppet om sin hand och de omständigheter hon lever med. Syftet är att uppmuntra och uppmana andra människor att prata öppet om sina handikapp.

Utöver sina egna Tiktok-framgångar började Matilda Allan även att hjälpa andra att lyckas på plattformen. Men att bara bygga kanaler med engagemang och följare räckte inte. Matilda Allan ville göra något mer.

Jag vill ha ett större syfte, jag vill göra någonting mer än att bara bygga upp kanaler.

Jag vill ge alla andra människor en chans att få synas, att få en plattform, att få vara sig själva. Jag tror att alla bär på en unik röst, jag tror att alla bär på något unikt liksom. Alla har unika egenskaper, säger hon.

Det blev starten på UGC-butiken. Kreatören och byrågrundaren såg ett enormt behov av företag och byråer som behöver innehåll till sin marknadsföring och sina digitala kanaler. Först var fokuset att bygga en stor UGC-byrå, men snart gick Matilda Allan tillbaka till sin värdegrund.

Det som inte var möjligt för mig vill jag göra möjligt för andra. Jag vill att alla ska synas. Alla ska få återigen en spotlight. Syftet är att ge alla människor en chans oavsett ålder, utseende, bakgrund, funktionshinder. Alla ska få möjlighet till gig att synas.

Autencitet är en förutsättning för bra UGC

Matilda Allan säger att även om termen UGC hörs överallt nu, är konceptet inte nytt. Det har alltid funnits, i form av rekommendationer av produkter och tjänster. Att begreppet blivit så populärt nu tror hon är ett resultat av en stark influencerbransch som vuxit fram, och behovet av mer autentiskt innehåll.

Vi vill verkligen att det ska vara icke-polerat, det ska vara liksom äkta. Jag tror att UGC alltid har funnits i den bemärkelsen att vi alltid har rekommenderat till våra vänner eller till våra familjer eller liksom arbetskollegor. Men jag tror att nu börjar man sätta ord på den här typen av content och man börjar liksom anamma den här äktheten i UGC-format.

För grundaren är det viktigt att inte bara kalla sig för en UGC-byrå, utan också leva upp till det. I avtalen med kreatörerna finns klausuler som säger att produkten de gör innehåll för måste vara en produkt som faktiskt löser ett problem, eller en produkt som de faktiskt uppskattar och har en koppling till sedan tidigare.

Och det är alltid ett jag-perspektiv, alltid någon form av storytelling och det får inte vara skådespeleri. För jag tror att människor idag, kanske framför allt Gen Z, är väldigt duktiga på att se skillnaden på äkta och autentiskt innehåll, och det som inte är verkligt.

Vill vara en “nice guy” i branschen

Idag har byrån över 700 kreatörer i sitt nätverk. De flesta är handplockade men numera kan man även ansöka om att bli kreatör via UGC-butiken. I veckan lanserade byrån också en ny hemsida med flera funktioner som underlättar för beställare. Bland annat ett filter där man kan få se tidigare filmer och kreatörer baserat på flertalet olika kriterier, men också en priskalkylator.

Matilda Allan har inte missat att UGC slagit igenom rejält i Sverige under det senaste året. Antalet byråer och kreatörer som erbjuder både tjänster och utbildningar har ökat i raketfart. I början såg hon det som en utmaning och var rädd att konkurrensen skulle bli för hård. Men när hon valde att istället glädjas över att branschen växer, blev det byråns verkliga genombrott. 

Vi insåg att det finns ett jättestort behov av just UGC. Bland growthbyråer, annonsbyråer och företag. Så därför var vi väldigt, väldigt glada. Och det skedde ett skifte när vi istället blev glada över att våra konkurrenter fanns på marknaden och att ju fler som utbildar och arbetar med UGC, desto fler företag, byråer och annonsörer ser fördelarna med det. Det ökar efterfrågan, säger hon och fortsätter:

Så istället valde vi att fira och glädjas åt att konkurrenterna blev fler. Vi vill vara en nice guy i marknadsföringsbranschen.

“Får inte bli något annat”

Men även om hon ser positivt på att marknaden och branschen växer, finns det en oro för att branschen ska tappa sin kärna och trovärdighet. När konkurrensen ökar vill man imponera med allt proffsigare produktioner. Något som riskerar att resultera i allt för regisserat och krystat innehåll. UGC måste skilja sig från det polerade som ofta förekommer inom influencer marketing. Det är som ett komplement till detta som UGC har sin rätta plats och där som innehållet kan ge verkliga resultat.

Blivande användare litar på nuvarande användare. Vi tror starkt på det. Därför får UGC inte springa iväg och bli någonting annat. Det måste ha sin grund i vanliga människor som berättar sina ärliga användarupplevelser.