Hubso växer med nya miljoner – laddar inför Josephine Qvists lansering

Josefine Abrahamsson, vd på Hubso

Då var Hubsos tredje kvartalsrapport för 2021 klar. Bolaget meddelar att man har lyckats med en tillväxtökning om 22 procent, vilket innebar en nettoomsättning på 7,4 miljoner kronor. Rörelseresultatet (EBITDA) fick sig också ett uppsving, och vände från förlust till vinst. Mer exakt gick man från tidigare minus 340 000 kronor under Q3 2020, till i år plus 224 000 kronor.

För Hubso-gruppen landade omsättningen på 7,7 miljoner kronor, vilket är en ökning med 11,5 procent. Under perioden har koncernen även använt utestående teckningsoptioner till att fylla kassan med nya miljoner.

Vi summerar vårt tredje kvartal och ser att vi har parallellt med fortsatt tillväxt rustat HUBSO inför framtiden. Kassan har förstärkts med ca 7,8 miljoner kronor, och en viktig strategisk tillväxtresa har påbörjats med ett förvärv och en bolagisering, skriver Josefine Abrahamsson, vd för Hubso, i rapporten.

Antalet utestående teckningsoptioner som ännu inte utnyttjats och med den andra och sista teckningsperioden möjliggör detta ett ytterligare kapitaltillskott till bolaget på drygt 12,4 miljoner kronor. Ett sådant kapitaltillskott medför att vi ytterligare kan accelerera tillväxtstrategin med bland annat genomförande av strategiskt viktiga rekryteringar som är en del i grunden för den framtida tillväxten.

Annons:
Annons:

Hubso, som står bakom flertalet influencervarumärken samt ett nyförvärvat sminkvarumärke, redovisar i rapporten hur många beställningar alla e-handelssatsningar har genererat under perioden. Den siffran landade på 12 000 order, vilket är 17 procent fler jämfört med samma period i fjol.

Tillväxten under Q3 var särskilt glädjande, då vi har befunnit oss i en tid med vissa leverans- och logistikutmaningar till följd av pandemin. Detta har drabbat hela branschen och med det flera av våra branschkollegor, skriver Josefine Abrahamsson.

Bolaget lyfter även sin satsning på internationalisering via Le Capsole, modevarmärket som startades i år tillsammans med den globala influencerprofilen Emelie Lindmark.

Vi har stärkt vår närvaro i Europa där försäljningen av Le Capsole primärt skett i Spanien, Tyskland, Storbritannien och USA. Det är därför vi med tillförsikt ser hur vi kommer att kunna växa vår affär i Europa med en mycket större potentiell kundbas än i Norden.

Redan i maj månad gick Hubso ut med att man utökar sin portfölj med realityprofilen och influencern Josephine Qvist. Tillsammans ska de lansera ett nytt skönhetsvarumärke, och under årets sista kvartal beräknas den första lanseringen äga rum. Och för några dagar sedan utökade Hubso sin internationella portfölj genom att signa amerikanska Mara Teigen.

Som jag nämnde i Q2 så har vi möjligheten att vidareutveckla vår affär med att bolagisera våra samarbeten, skriver Josefine Abrahamsson och avslutar med:

Vi har en bra grund för aktiviteterna som ligger i pipen för de kommande kvartalen. Jag ser att vi positionerar oss rätt för att fortsätta en effektiv tillväxt.