Emitaz lanserar eget varumärke – allt kraschade: ”Vi var inte beredda på det här”

Emelie Lindmark (Foto: Skärmdump från Emelies video)

I våras berättade Hubso, som skapar kommersiella varumärken tillsammans med influencers, att man hade signat sin första internationella influencer – Emelie Lindmark. På sociala medier går hon under namnet Emitaz och har i skrivande stund över 1,4 miljoner följare på Instagram.

Sedan tidigare har Hubso en rad framgångsrika partnerskap med svenska profiler som bland andra Alice Stenlöf, Linn Ahlborg, Rebecca Stella och Sanne Alexandra. Men under 2021 tog man klivet över landsgränsen för att satsa på en bredare geografisk närvaro, och det tillsammans med Emelie som har en bred internationell publik.

Emelie har sitt ursprung i Sri Lanka och Sverige, men har sin bas i Barcelona. Majoriteten av Emelies engagemang finns i Spanien men har en stor närvaro i hela Europa, skrev Hubso i ett tidigare pressmeddelande.

Och idag lanseras samarbetet, nämligen accessoar- och klädvarumärket Le Capsole. Emelie berättar i en video att hon jobbat på den första kollektionen i ett år och fyra månader, och fokus har legat på att ”skapa ett så pass hållbart varumärke som möjligt”.

Framför allt har vi fokuserat på att det inte skall finnas någon plast alls i produkternas material och detaljer, likväl i förpackningarna som används för att skicka till kund. Visionen med Le Capsole, som kommer från begreppet ”capsule wardrobe” är att lansera produkter som till viss del är unisex men framför allt har en tidlös design – för att kunna finnas kvar i garderoben under lång tid, skriver man i ett pressmeddelande.

Modevarumärket erbjuder leverans till 28 länder, och har översatt e-handelsbutiken till engelska, franska, italienska, spanska, grekiska och portugisiska. När klockan slog tio var det dags för den stora lanseringen och e-handelns digitala portar öppnades upp. Men bara fem minuter senare var sajten låst igen.

Sajten är nere på grund av för hög trafik. Vi var inte beredda på det här. Snälla ha tålamod, skriver Emelie Lindmark i en uppdatering på Instagram.

Hubsos team lyckades dock lösa de tekniska problemen och inom 20 minuter var Le Capsole tillbaka igen.