”Jag har mer respekt för företag som har pengar som värdegrund än nån påhittad välvilja”.
Vad influencer-branschen har för utmaningar är svårt att sammanfatta med några ord. Det finns fortfarande många frågetecken kring många delar av arbetet, men utvecklingen har trots allt skyndats på under de senaste åren. Allt fler ramar, riktlinjer och praxis sätts in och mognaden av influenceryrket och marknaden är mycket högre nu än vad den var bara för ett år sedan. Så det går sakta, men framåt.
Och när vi nu närmar oss jul och början av ett nytt år, dras tankarna snabbt till känslan av nystart och önskelistor. Så vi hörde av oss till ett antal svenska influencerprofiler i branschen, för att höra vad de önskar förändras i branschen under 2023.
Michaela Forni, entreprenör och influencer:
Jag brukar alltid önska mig ett snällare klimat på sociala medier. Vi kvinnor kan vara rätt hårda mot varandra och jag tror att vi alla gemensamt hade mått väldigt mycket bättre av att tillsammans skapa ett mjukare klimat på sociala medier, där vi ändå hänger så mycket som vi gör.
Lovisa ”Lojsan” Wallin, modeinfluencer:
Jag önskar att tonen på sociala medier blir bättre. Cancel-kulturen som visat sig tydligare i år är bara ett tecken på hur snabba vi är på att döma andra. Det är som att man glömt att det finns riktiga människor bakom alla dessa konton, man växer och utvecklas av sina misstag. Kritiken är viktig, men tycker både företag och individer har gått lite hårt på väldigt många människor senaste året.
Calle Schulman, mediaprofil och influencer:
Företag som typ ringer Resumé för att ”ta avstånd från influencers som kanske gjort bort sig”, får gärna bli lite schysstare. Till exempel Stronger, som plötsligt låtsas ha någon sorts värdegrund. Tramsigt. Jag har mer respekt för företag som har pengar som värdegrund än nån påhittad välvilja.
Lucas Simonsson, en del av humortrion JLC och influencer:
Jag önskar fler funktioner på Tiktok. Det känns som att det fortfarande saknas vissa detaljer. Till exempel skulle det kunna finnas en flik för Stories.
Lisa Anckarman Borg, modeinfluencer:
Att vi ska få regler kring drev- och cancel-kulturen. Jag tycker att det är helt rätt att människor i offentligheten ska få kritik när de gjort något elakt eller ogenomtänkt. Men allt oftare ser vi exempel på när hatet och hoten mot händelsen i fråga inte står i proportion till varandra. Många gånger blir dreven mer omoraliska än det som faktiskt startade det. Vi behöver mer förståelse för varandra, samt lära oss ge konstruktiv kritik.
Anitha Clemence, mediaprofil, entreprenör och influencer:
Jag önskar en sociala medier-minister/digital kommunikationsminister. Hela 94 procent av 11 miljoner svenskar är på en nästintill oreglerad plattform utan lagstiftning, om än lite böter för dålig reklammärkning. Men det är väl knappast de grövsta brott som sker där och ingen gör något, det är rena vilda västern. 17 procent av alla barn blir mobbade via sociala medier. Om 17 av 100 barn skulle få stryk av de andra varje dag så hade skola eller samhälle reagerat, men nu struntar man i det.
Hur länge ska sociala medier vara i händerna på privata aktörer – som Zuckerberg, Musk, med flera – med privata intressen oreglerat? Det hade ju varit toppen om nya regeringen hade velat svara på den frågan, vad som ska gälla för Sverige som ändå är en pionjär inom lagstiftning på tech.
Klara Doktorow, mediepersonlighet och influencer:
Jag önskar att arga människor på internet slutar använda världens plattaste emoji: 🤮. Skämt åsido, drev-kulturen är fruktansvärd. Vad är det för fel på folk som skriver elaka saker till någon som begår misstag. Skulle man lära sina barn att bemöta andras misstag med elakheter? Att vägra att förlåta? Nej, precis.
Bingo Rimér, fotograf, entreprenör och influencer:
En fungerande lagstiftning i Meta-världen, det är något jag önskar. Ett förslag är att alla som loggar in på nätet skall identifieras med BankID. Man kan inte vara anonym på nätet. Det är bara människor som har något att dölja som vill vara anonyma. Du kan inte vara anonym i ett samhälle och undkomma lagar och regler, så varför ska du kunna det på nätet?
Insikterna, idéerna och tankarna visade sig flyga högt och lågt. Men en fråga verkar vara central för de flesta: Det hårda klimatet på sociala medier.
Cancel-kulturen – ibland kallad utfrysningskultur – innebär ”en total utvisning” från sociala medier där följare, kollegor och företag tar avstånd och säger upp all kontakt. Och detta fenomen har ökat under 2023. Det är något influencers har vittnat om tidigare, och som även blir tydligt i kommentarerna ovan. Det är också tydligt att många vill se fler lagar och regler kring närvaron på sociala plattformar.