Förra veckan låg plattformarna Facebook, Messenger, Instagram och Whatsapp nere över hela världen, i sex timmar. Störningen påverkade omkring tre miljarder användare, och anledningen sades bero på ”den mänskliga faktorn” samt en rad olika tekniska problem.
Efter driftstoppet skrev flera medier om den oro som uppstod när tillgången till de sociala kanalerna försvann. Många insåg hur mycket tid de lägger på apparna, när de försökt klicka sig in på plattformarna utan framgång. Andra oroade sig över sitt innehåll i sina kanaler, om det kommer finnas kvar eller om apparna ens kommer tillbaka. En del profiler som livnär sig på marknadsföring via de sociala apparna insåg också hur viktigt det är att inte bara vara beroende av en kanal. Något som även Linda Hörnfeldt, som grundat intresseorganisationen Influencers of Sweden, tog upp i en intervju.
Nu har Facebook-gruppen, som äger alla ovan nämnda plattformar, bestämt sig för att sätta in en funktion på Instagram som ska varna användare innan ett eventuellt avbrott inträffar. Något som man hoppas ska lunga användarna, och hjälpa dem att förstå vad som händer. Det skriver M3.
Mer exakt handlar det om en notis i appen som ska varna för pågående driftstörningar. Dock endast när företaget ser att många användare märker av störningen och börjar undra vad som pågår. Funktionen ska först testas några månader i USA, innan den släpps för resten av världens användare.
Två andra funktioner som Facebook-gruppen ska lansera på Instagram är en som ska ”skydda unga från skadligt innehåll” och en som ska varna för att användaren tillbringar för mycket tid i appen. Det rapporterar SVT.
Vi ska lansera något som jag tror kommer göra en anmärkningsvärd skillnad. När våra system märker att en tonåring tittar på samma innehåll upprepade gånger, och det innehållet inte bedöms vara bra för deras välmående, så kommer vi att försöka knuffa dem till annat innehåll, säger Facebook-chefen Nick Clegg.
Funktionen som ska flagga när en användare ägnar mycket tid i appen kallar Facebook för ”ta en paus”. Initiativet ska komma efter att en före detta anställd gått ut med att plattformen inte kan kontrollera hat och desinformation på sina plattformar.
Den tidigare anställa som berättat om detta är Frances Haugen. Hon vittnade i senaten om ”hur Facebook försöker locka unga att fortsätta skrolla på plattformarna för att kunna nå dem med mer reklam”.