Jubel hos Influens.se efter ny milstolpe: ”Ökar hela tiden”

Delar av Influens.se- och Ehandel-teamet

Influens.se lanserades i april 2021, och på drygt sju månader har vi slagit 1000 följare på Instagram. En central kanal inom influencer marketing och en plats där Influens.se har fått stor spridning. Därför tycker vi att det är extra roligt att fira den här milstolpen.

Vi bjöd in Influens.se- och Ehandel-familjen till ett firande. Det bjöds på tårta och bubbel, och kontoret pryddes med en massa ballonger i sajtens färger.

Det är väldigt roligt att intresset för Influens.se är så stort och att så många har valt att följa oss sedan starten i april. Vi ser att antalet följare ökar hela tiden och vi får mycket värdefull input. 1000 personer känns som en väldigt viktig milstolpe, säger Johanna Allhorn, chefredaktör på Influens.se och Ehandel.

När vi gick ut med att vi skulle ta oss an uppdraget att skapa Sveriges första branschtidning inom influencer marketing uppmärksammades vår lansering på flera håll. Det skrevs artiklar om Influens.se och vi blev inbjuda till bland annat Mediepodden, som drivs av Emanuel Karlsten och Olle Lidbom, där vår chefredaktör Johanna Allhorn berättade varför vi har bestämt oss för att bevaka den här unga branschen.

I september blev vi, och vår systersajt Ehandel, medlemmar i branschorganisationen Sveriges Tidskrifter. Vi har genomfört ett frukostevent i Stockholm där vi samlade aktörer verksamma inom influencer marketing för att nätverka. Sedan hade vi även ett digitalt event där vi presenterade resultatet av en branschundersökning som vi har gjort. Influens.se har dessutom varit partner på ett första event – Emeet Stockholm – där temat mycket passande var influencer marketing. Där knöt vi nya kontakter och fick känna på hur stort intresset för vår sajt är.

Intresset för influencer marketing är stort, men samtidigt finns det ett stort behov av mer kunskap om ämnet. Inte sällan blir vi tillfrågade om att bidra med kunskap på olika sätt, vilket vi förstås är glada och stolta över. Vi upplever att sajten fyller ett tomrum som funnits på marknaden. Sen ska vi så klart vara ödmjuka, vi har fortfarande bara dragit igång Influens.se och det finns mycket kvar att göra, säger Johanna Allhorn.

Influens.se-teamet har även hunnit med en liten PR-turné i Stockholm. Vi knackade dörr hos några byråer och företag som jobbar med influencer marketing för att säga hej och bjuda på en ekologisk Influens.se-tygpåse med ett nyttigt innehåll. Sedan gick vi en trevlig runda i vår fina huvudstad och delade ut ytterligare ett par hundra påsar till förbipasserande, som mötte oss med stora leenden och överraskande nog visste många vilka vi var.

Något som har gett oss luft under vingarna är att vi, från dag ett, fått stort gehör från branschens olika spelare som menar att det har saknats en oberoende aktör som bevakar den utifrån ett objektivt och professionellt perspektiv. Och vårt mål är att sprida kunskap, information och nyheter i branschen. Vi vill bygga Sveriges främsta nyhetssajt inom influencer marketing, tillsammans med branschen.

lnfluencer Marketing-branschen befinner sig fortfarande i en mognadsprocess och det finns flera utmaningar att adressera. Men det händer massor av spännande saker just nu och vi ser fram emot att fortsätta bevaka branschens utveckling, säger Johanna Allhorn.

Och nu är vi i full fart med att planera Influens nästa stora projekt, nämligen eventet Influencer Marketing Summit 2022. Det är det första nordiska eventet som fokuserar helt och hållet på influencer marketing-branschen och dess utmaningar. Målet är att dela och sprida kunskap genom intressanta föreläsningar, insikter, intervjuer och debatter där stora branschaktörer och profiler kommer att medverka. Mer om det kan man läsa här.

Sist men inte minst vill vi tacka alla som har hört av sig till Influens.se med tips, och påminna om att redaktionen bara är ett mejl bort. Så tveka inte att höra av dig till tips@influens.se. 

Nu tar vi fart mot 10 000 följare. God jul och gott nytt år!