En miljon i vite.
Katrin Zytomierska har varit på Konsumentombudsmannens radar ett tag. År 2020 fälldes hennes företag Clean Eating för dold marknadsföring, efter att Konsumentverket fick in mer än 138 anmälningar.
Sedan dess har reklaminlägg, som ej följt de svenska lagarna gällande reklammarkering, uppmärksammats flertalet gånger. Senast i november 2022 när Clean Eating publicerade bilder i sin kanal som utgjorde dold marknadsföring. Då meddelade Konsumentombudsmannen att ärendet ska granskas, efter flera övertramp sedan fällningen, och KO ska besluta om rättsliga åtgärder ska vidtas.
Nu har KO uppmärksammats på ännu ett övertramp, och profilen kommer därför få betala vite. Det skriver KO i ett pressmeddelande.
Den tidigare domen kopplades till ett vite på en miljon kronor för Clean Eating, och 250 000 kronor för Katrin Zytomierska själv.
Eftersom vite inte fungerar som böter utan är framåtsyftande är det först nu som beloppen blir aktuella. Om domstolen håller med KO om att företaget och influeraren brutit mot domen kan domstolen döma dem att betala vitet, skriver KO.
Den här gången ska inläggen utgjort reklam i sociala medier, för produkter från Clean Eating, som icke varit reklammärkta.
Influerares sociala medie-konton består av en blandning av personliga inlägg och reklam för olika produkter. Därför är det viktigt att de tar ansvar och tydligt visar följarna vad som är reklam, det vill säga något de får betalt för att säga eller visa. Att arbeta med dold marknadsföring är både oärligt mot följarna och bryter mot marknadsföringslagen, säger Pär Magnusson, processråd vid KO.