Kritikstorm mot Bianca Ingrosso-imperiet – smalhets och smygreklam

Press / skärmdumpar (montage)

“Girl dinner”, ambassadörskapet för kritiserade varumärket och mängder av anmälningar för omarkerad reklam.

Bianca Ingrosso blev känd i de svenska hushållen genom familjens tv-program “Wahlgrens värld”. Genom sina sociala medier har hon sedan dess lyckats bygga ett helt imperium av bolag, med det framgångsrika Caia cosmetics i spetsen. Bolaget värderades nyligen till 4 miljarder kronor.

Men med framgång kommer också ofta kritik och senaste veckan har det stormat rejält kring influencern och de varumärken hon är involverad i.

Kallade läppoljor för “girl dinner”

Caia cosmetics tvingades nyligen plocka ner ett Tiktok-klipp efter att det fått kritik för att uppmuntra till ätstörningar. I klippet marknadsfördes varumärkets nya läppoljor, som lanserats i samarbete med godisvarumärket Mentos. I inlägget användes ett trendande ljudspår som lyder: “This is my meal – I call this girl dinner”. 

Sociala medier-experten Emma Blom kommenterade Tiktok-inlägget i en artikel som Resumé skrivit.

Jag tycker att det är en helhetsproblematik för Caia. I ”girl dinner”-fallet är det en ätstörd hashtag som framhäver att tjejer skulle äta konstiga middagar, primärt väldigt lite till middag. Det lyser igenom en okunskap om vad man signalerar, säger hon till tidningen.

Caia cosmetics efter kritiken valt att plocka ner inlägget och i en kommentar till Resumé säger en talesperson för företaget att de förstår att inlägget kan misstolkas, om det tas ur sin kontext. 

Girl Dinner är en trend på Tiktok som gått över till att referera till andra saker än mat, och nu i stället till allmänna saker som man gillar. I kontexten av detta gjordes videon på Tiktok, som en del av den Tiktok-humor som plattformen är känd för, skriver Caia cosmetics marknadschef Camilla Bastin till tidningen och fortsätter:

På plattformen har vi inte sett att videon har missförståtts. Tar man videon ur plattformen och ur sin kontext, så ser vi att videon skulle kunna missförstås. Vi har därför tagit bort videon i fråga.

Företaget kritiserade en annan influencers vikt

För några dagar sedan blev det känt att Bianca Ingrosso blivit ny ambassadör för badmodevarumärket Calzedonia. Bianca Ingrosso har tidigare varit ambassadör för företaget Intimissimi, som också ingår i Calzedonia Group. Det italienska varumärket har genom åren även haft kontrakt med bland andra Kenza Zouitén Subosic, som även hon var en svensk ambassadör för företaget. En annan influencer som jobbat med företaget är Nicole Falciani som efter samarbetet riktat skarp kritik mot de influencerkollegor som valt att göra reklam för företaget

Anledningen är att Calzedonia 2017 ställde ett ultimatum till  influencern, rörande hennes vikt. Enligt influencern var budskapet från företaget att hon blivit “för tjock”, något som fick henne att avbryta samarbetet. Nicole Falciani valde även att sälja alla sina plagg från företaget och skänka pengarna till Frisk & fri – en ideell organisation som jobbar mot ätstörningar. Draget, och kritiken, från den tidigare influencern och modellen, är inget följarna verkar ha glömt. 

På Bianca Ingrossos Instagram finns det dem som är kritiska till ambassadörskapet:

Man undrar varför den tidigare modellen inte passade in. Tydligen passade inte hennes kropp, enligt tidningar lite för ”tjock”. Vilket sunt beteende, skriver en person och får svar från en annan:

Detta reagerade jag med på. Hon petades för hon ansågs för tjock. Bianca var förut emot kroppshets och sånt som leder till ätstörningar. Men stöttar ett företag som detta.. tidigare modellen sålde ju alla kläder från märket och skänkte till ätstörningsorganisation.

Bianca Ingrosso har fler gånger pratat öppet om att hon lider av en ätstörning och i sitt sommarprat 2018 sade hon bland annat att hon “kanske aldrig kommer att bli helt frisk”. Sedan dess har influencern och entreprenören flera gånger uttalat sig om hur hon inte vill trigga andra och att hon, med hänsyn till andra, väljer hur hon agerar och vad hon säger.

Influens har sökt Calzedonia och Bianca Ingrosso för en kommentar men ej fått svar.

Anmälningarna för smygreklam strömmar in till KO

Samtidigt som både Caia cosmetics och influencerns ambassadörskap fått ta emot kritik som på olika sätt är kopplade till ohälsosamma ideal, strömmar klagomålen också in till Konsumentverket. Caia-grundaren och influencern Bianca Ingrosso står som motpart i flera hundra anmälningar i år, bara i april har det inkommit 132 stycken. Flera av anmälningarna rör de egna varumärkena Caia cosmetics, Àvora och Ani Jewels. Detta trots att Bianca Ingrosso redan har dömts för smygreklam av Caia cosmetics år 2021, vilket resulterade i ett vite på 750 000 kronor, som kan komma att bli aktuellt om influencern bryter mot marknadsföringslagen igen.’

Rättelse: I en tidigare version av artikeln uppgavs det  att det rörde sig om runt hundra anmälningar ”bara i år”. Detta var en felskrivning och det rätta är alltså att det då handlade om runt 100 anmälningar under april månad.

LÄS ÄVEN: Myndigheten ser rött – hotar Bianca Ingrosso med stort vite