Kicks stoppar retuschering och ställer krav på influencers: ”Går helt emot”

Carola Lundell

”Orealistiska skönhetsideal”.

Den svenska skönhetsjätten Kicks meddelar att bolaget från och med 2023 har slutat retuschera allt egenproducerat bild- och filmmaterial. Anledningen är att man vill ”motverka orealistiska och osunda skönhetsideal”.

Att vi väljer att sluta med retuschering av egenproducerat innehåll går helt i linje med vår varumärkesplattform ”More of you” som är ett löfte om att vi ska vara inkluderande och att skönhet är för alla. Det ska också återspeglas i all vår kommunikation där vi vill inspirera alla till att hitta sina egna uttryck för skönhet och hylla det som gör oss unika. Att då ta fram bildmaterial som kommunicerar orealistiska skönhetsideal går helt emot vårt varumärkeslöfte och våra värderingar, säger Carola Lundell, CMO på Kicks Group, i ett pressmeddelande.

Bolagets egna bilder kommer alltså aldrig mer få bli retuscherade, men bilder från varumärken som Kicks är återförsäljare av kan man inte kontrollera på samma sätt.

Kicks har därför en bildpolicy som ska säkerställa att alla bilder i företagets kanaler ”följer Kicks värderingar och mål kring inkludering och ideal”. Man ställer nu även krav på att influencers som bolaget samarbetar med inte retuscherar sitt material.

Kicks är dock inte först på bollen. I Sverige har skönhetsvarumärket Indy Beauty, grundat av Therese Lindgren, och modevarumärket Ombreas, som Nicloe Falciani står bakom, tidigare gått ut med att reklam- och produktbilder aldrig kommer att retuscheras eller redigeras.

Även flera profiler har tagit upp kampen. Influens.se har bland annat pratat med Antonija Mandir, som vill sätta stopp för retuschering och manipulering av kommersiella, men även privata, bilder- och videoinnehåll på sociala medier.

Varumärket Dove har även dragit ihop influencer profiler, branschaktörer och organisationer i syfte om att införa en branschstandard där bilder och filmer i reklamkampanjer och samarbeten ska vara oretuscherade. De som gick med i rörelsen var bland andra Tone Sekelius, Bianca Kronlöf, Felicia Bergström, Imane Asry, Linda-Marie Nilsson och Nicole Falciani samt KOMM, Sveriges Annonsörer, Sveriges Mediebyråer samt influencernätverket We Are Era.