”Ett första steg till att skapa en förändring”.

Att retuschera, eller inte retuschera, bilder och videos på sociala medier är något som länge har diskuterats. Många av de röster som fått ta plats i media har varit för ett förbud eller konkreta lagar för hur bild- och videoretuschering, redigering och manipulering ska redovisas.

I Frankrike och Norge har man redan infört ramverk och regler kring detta, och i Storbritannien, Sverige och Danmark har liknande lagförslag lagts på borden i år. Vi har även sett influencer-grundade varumärken ta ställning i frågan. Therése Lindgrens skönhetsvarumärke Indy Beauty slutade med den här sortens bildredigering i fjol, och när Nicole Falciani i somras släppte sitt nya modevarumärke var hennes ståndpunkt också emot detta:

Bilderna vi använder på vår hemsida och i sociala medier kommer aldrig att retuscheras. Vi kommer inte att redigera några kroppar, finnar eller kläder, sa Nicole Falciani då.

Och nu går sex svenska influencerprofiler ut med att de aldrig mer kommer att retuschera sina bilder. Dessa kommer även att ställa krav på att bilder och filmer i reklamkampanjer och samarbeten som de medverkar i är oretuscherade.

Mer exakt handlar det om ett större initiativ som Tone Sekelius, Bianca Kronlöf, Felicia Bergström, Imane Asry, Linda-Marie Nilsson och Nicole Falciani har varit med och tagit fram. Initiativet heter ”Riktlinjer för Positiv Påverkan”. Målet är att motverka orealistiska skönhetsideal och kroppshets, samt minska de negativa effekterna av dessa ideal på barn och unga.

Att nå ut och påverka är ett privilegium vi arbetat hårt för, men det kommer med ett ansvar. Eller kanske snarare en möjlighet. På samma sätt som vi i vissa fall kan vara en del av problemet med att upprätthålla orealistiska skönhetsideal, väljer vi nu att aktivt vara en del av lösningen, säger profilerna i ett pressmeddelande.

Bakom initiativet står – förutom influencers – även branschaktörer och organisationer som KOMM, Sveriges Annonsörer, Sveriges Mediebyråer samt influencernätverket We Are Era.

Att influencers nu går samman och agerar för att motverka detta ser vi som mycket positivt. Det är ett första steg till att skapa en förändring och något som vi kan stå bakom. Från Sveriges Annonsörs sida ser vi att dessa riktlinjer kan skapa ett bra underlag för våra medlemmar när de ska anlita influencers för sin marknadsföring, säger Hanna Riberdahl, vd på Sveriges Annonsörer.

Nu uppmanas fler influencers och företag i branschen att ansluta.

De profiler som väljer att ansluta sig till initiativet kommer, efter att de verifierats, att listas på Riktlinjerforpositivpaverkan.se och här kan annonsörer och byråer enkelt hitta influencers som står för ett hållbart och ansvarstagande influencerskap.

Initiativet startades av Dove Projekt Självkänsla.

Alla har dock inte varit positiva till ett förslag på lag om märkning av retuscherade bilder. Bland annat har reklamfotografer sagt ifrån. Något Influens.se har skrivit om tidigare.