Kinesiska myndigheter stänger ner influencers konton: “För mycket lyx”

Wang Hong Quan Xing (ur reklamfilm för Jean d’Estrées Paris) / istock

Influencer med 4,4 miljoner följare har drabbats, när Kina rensar sina sociala medier.

Sedan 2016 har Kinesiska myndigheter “rensat upp” på sociala medier. I riktade insatser har man stängt ner konton som man anser inte lever upp till landets “positiva sociala värderingar”. Tidigare har fokus varit på influencers som spridit lögner eller som försökt undvika skatt, men nu jagar man en ny grupp profiler; de som visar upp för mycket lyx.

En av de som drabbats är Wang Hong Quan Xing, som fick sitt Tiktok-konto med 4,4 miljoner följare nedstängt Det rapporterar Fortune. Influencern, som kallas “Kinas Kim Kardashian”, är bland annat känd för att alltid bära mycket dyra smycken och kläder. Han är också ägare till flera lyxbostäder i Peking.