Läckberg fälls för vinreklam – ”den mänskliga faktorn”

Camilla Läckberg

Privatperson anmälde efter otydligt inlägg på Instagram.

Författaren Camilla Läckberg fälls av Reklamombudsmannen för ett samarbete med Lively Wines AB. Enligt den som anmälde inlägget till RO ska det inte ha varit tillräckligt lätt att identifiera som reklam. I inlägget, som är en 18 sekunder lång video på Instagram, står kocken Niclas Tuomela i ett kök och med i bilden finns tre bag in box-viner. I texten till inlägget berättar Camilla Läckberg att hon har utmanat honom att laga mat som passar till de röda-, vita- och rosévinerna som man ser i klippet.

Lively Wines har i ett yttrande till RO skrivit att det finns flertalet bevis på tidigare inlägg som har reklammarkerats på ett korrekt sätt via instagramkontot @lackberg och de därför menar att felet är ett ärligt misstag.

Annons:
Annons:

Camilla Läckberg skriver själv till RO att hon är ledsen för det här misstaget och att det är den mänskliga faktorn som ligger bakom att reklamanmärkningen på detta inlägg föll bort. Läckberg menar att hon har varit väldigt noga med att samtliga inlägg ska reklammarkeras sedan lanseringen, som var för ett och att halvt år sedan. Enligt henne själv har hon sedan dess gjort mellan 35 och 40 poster på sociala medier som varit helt korrekta.

RO konstaterar dock i sitt utlåtande att det i videon syns tre förpackningar med bag in box-vin. Även om vinförpackningarna syns tydligt i videon medför detta enligt RO inte att en genomsnittskonsument omedelbart uppfattar innehållet som reklam. Inte heller framgår det tydligt av texten som syns att det rör sig reklam. Därför blir deras helhetsbedömning att inlägget strider mot artikel 7 i Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation.

Vad det betyder i realiteten för Camilla Läckberg och Lively Wines AB är att de nu är tillsagda. Besluten från RO är att se som vägledning i vad som är god marknadsföringssed och annonsörer förväntas följa besluten. RO är näringslivets frivilliga självreglering och kan inte besluta om sanktioner som exempelvis skadestånd. Vid upprepade förseelser kan dock Konsumentverket kliva in och anmäla vilket kan bli dyrt för den som slarvat med att märka sina inlägg, något som till exempel Kenza fått erfara. Hon fick böter på en halv miljon.

LÄS ÄVEN: RO och KO om influencers inlägg: ”Kravet på reklammarkering är inte absolut”