Influencerbranschen växer och nya profiler och personligheter tar plats och vinner allt fler följare, samtidigt som de befintliga blir allt större. Vi har nyligen publicerat en lista över Sveriges största influencers 2021, men idag tänkte vi påminna om 12 stora internationella profiler som man borde hålla koll på.
De har nämligen miljontals följare, gör stora samarbeten med globala varumärken och blir omskrivna i media världen över. Men det som är mest intressant är att dessa personer inte finns på riktigt. Vi pratar givetvis om virtuella influencers, som vi tidigare berättat om. Det är ett fenomen som inte riktigt tagit den svenska publiken med storm ännu, men som sakta men säkert börjar anammas av svenska aktörer.
Många har nog tänkt att virtuella influencers bara är en tillfällig hype kring ett nytt koncept som kommer att dö ut. Men nu har vi sett de digitala profilerna växa under flera år, och många av dem har idag mellan flera hundra tusen till miljontals följare på sina sociala kanaler.
Svenska företag som tog sig an det här är bland annat ICA som skapade ”Bebis Elis” på Instagram, en virtuell bebisprofil som skulle inspirera föräldrar på sociala medier samtidigt som man gjorde reklam för barnprodukter i kanalen. Ett projekt som dock lades ner i slutet av 2020. Men i år föddes en ny svensk digital influencer, nämligen ”Nere” som den ideella föreningen Mind och Studieförbundet Bilda står bakom. Nere ska föreställa ”en helt vanlig 17-åring” ska öka kunskapen om psykiskt mående via sociala medier.
Världens mest kända virtuella influencer är Lu Do Magalu, som började sin karriär på Youtube 2009. Hon har idag över 5,5 miljoner följare och jobbar med att göra reklamsamarbeten, unboxing-videor och dela med sig av produktrecensioner på Instagram, Tiktok och Youtbue. På andraplats har vi Miquela Sousa med över 3 miljoner följare på Instagram. Hon har utsetts till en av de mest inflytelserika människorna på Internet och jobbat med bland annat supermodellen Bella Hadid och varumärken som Calvin Klein och Prada.
Digitala personligheter är med andra ord en grupp influencers som plockar allt fler marknadsandelar, och sett till utvecklingen utomlands är det inte omöjligt att vi kommer att se fler svenska profiler inom kort.
När det dessutom kommer till modereklamkonceptet som trendar just nu, alltså det som kallas ”haul”, är det också många som diskuterar hur omiljövänligt det är. Att modeplagg skickas fram och tillbaka mellan influencers och företag bara för att de ska visas upp i en video, och i de fall som de inte skickas tillbaka så överkonsumeras kläderna av influences i fråga.
Det finns flera exempel på influencers som med jämna mellanrum sedan gör content i form av ”rensningsvideor” och nämner att de måste göra sig av med kläder som de har fått i samband med reklamsamarbeten. Ur det här perspektivet är det många som argumenterar för att virtuella influencers just är lösningen på detta, då de kan visa upp plaggen virtuellt.
Diskussionen kring hur bra eller dåligt det är att virtuella influencers börjar ta allt större plats kan pågå länge. Men faktum är att de finns, och de blir allt mer populära. Så här kommer en lista på 10 profiler som är värda att hålla kolla på:
Virtuella profiler | Namn på Instagram |
Antal följare på Instagram september 2021
|
Lu do Magalu | magazineluiza | 5,5 miljoner |
Miquela Sousa | lilmiquela | 3 miljoner |
Knox Frost | knoxfrost | 725 tusen |
Seraphine Song | seradotwav | 432 tusen |
Noonoouri | noonoouri | 378 tusen |
Imma | imma.gram | 345 tusen |
Bermuda | bermudaisbae | 284 tusen |
Shudu | shudu.gram | 218 tusen |
Blawko | blawko22 | 147 tusen |
Rozy | rozy.gram | 55,4 tusen |
Zinn | plusticboy | 51,1 tusen |
Ayayi | ayayi.iiiii | 6 tusen |