Stora samarbeten till influencers som inte finns – ”en annorlunda talesperson”

Miquela Suosa, Nere och Bermuda

Shudu Gram, Miquela Suosa, Blawko, Bermuda och Elis. Fem stora influencers med miljontals följare. Den yngsta, Elis, är några månader gammal och är en Ica-profil. Miquela är tonåring och musikartist, och Shudu är en internationell modell i 20-årsåldern. Både Miquela och Shudu har gjort samarbeten och reklam för stora varumärken som Prada, Christian Louboutin och Chanel och har uppmärksammats hos bland annat Harpers Bazaar och Vogue. Blawko och Bermuda är något mer av två ”lifestyle-influencers”.

Trots väldigt skilda personligheter och kärriärer så har de här profilerna en sak gemensamt, något som skiljer dem från alla andra influencers – de finns nämligen inte på riktigt.

Några av dem har rankats av internationella medier som ”världens mest inflytelserika på Internet” och de driver flera olika sociala kanaler som de uppdaterar regelbundet. Innehållet är dock påhittat och skapat av stora tech-bolag och företag som driver profilernas konton och utför uppdrag värda miljontals kronor.

Vissa ifrågasätter de virtuella profilernas inflytande på den unga generationen, samtidigt som andra menar att digitala influencers är framtiden.

Den kanske mest kända och aktuella svenska virtuella influencern är den ovan nämnda Ica-Elis, sociala medieprofilen som matvarukedjan drev under 2020. Målet var att inspirera andra föräldrar på sociala medier samtidigt som man gjorde lite reklam för vissa produkter. Men i slutet av året meddelade Ica att man hade valt att ”pausa” satsningen.

Nu har dock en ny svensk digital influencer klivit fram, som den ideella föreningen Mind och Studieförbundet Bilda står bakom.

Nere är en helt vanlig 17-åring som ska höja kunskapen hos unga om psykiskt mående och göra det lättare att stötta sina kompisar. Initiativet är ett sätt att tackla den ökade psykiska ohälsan, skriver man i ett pressmeddelande.

Selene Cortes, projektledare på Mind, förklarar att uttrycket ”nere” är ett sätt att diskutera psykisk ohälsa utan att det blir tungt och krångligt och därav influencerns namn – Nere.

Genom att prata om att vara nere i stället för att ha psykisk ohälsa gör vi ämnet mer greppbart, mindre stigmatiserat och lättare att ta till sig. Med hjälp av en annorlunda talesperson så vill vi avdramatisera ämnet och nå de unga via deras plattformar, säger hon.

Nere ska alltså inte fokusera på att göra samarbeten på sin kanal utan ”visa upp mentala utmaningar tonåringar har idag”. Alla aktiviteter och budskap som Nere kommer att dela är framtagna av experter och psykologer.

Nere har likt de flesta i den åldern ett rikt känsloliv med höga toppar och djupa dalar, och som kan det mesta om att känna sig deppig, ha ångest och annat som kan vara tufft. Dessutom har Nere mycket humor, och använder den väl för att skapa igenkänning och normalisera att livet går upp och ner i perioder, fortsätter Selene Cortes.

Idag har Nere en egen sajt samt en Instagramkanal, men under året kommer profilen även att lansera en podcast och bjuda in gäster som berättar om hur de hanterar livet.